Udeskole for alle! Udeskole for elever med ADHD og autismespektrumforstyrrelser

  • Hald-Mortensen, Marianne (Projektleder)
  • Hønge, Anne Gitte (Projektdeltager)
  • Hansen, Dorrit (Projektdeltager)
  • Andersen, Käte Thaisen (Projektdeltager)
  • Bølling, Mads (Projektdeltager)
  • Bekke-Hansen, Stine (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med projektet ”Udeskole for alle!” er at styrke faglig udvikling, uddannelsesparathed og livsduelighed for elever med ADHD og ASF gennem brug af udeskole.
Projektets målsætning er at understøtte en øget brug af god udeskole, hvor skolernes omgivende miljøer – grønne områder og kultur og samfundsinstitutioner – bringes i spil som led i skoledagen, som en ramme for og arbejdsmåde til at styrke elevers deltagelsesmuligheder, deltagelse, tilhørsforhold til og engagement i klassefælleskabet samt faglig og social inklusion. Elever med ADHD og AFS, er projekts primære målgruppe (herefter målgruppen). Projektet ønsker via den kropslige, sanselige og praktiske tilgang i udeskole, især med natur og grønne områder som ramme, at fremme et positivt skoleliv og livsbane for børn fra målgruppen.
Målsætningen opnås ved,
1. at udvikle og afprøve indsatsen ”Udeskole for alle!”, hvor lærere deltager i et introduktionskursus og arbejder ét skoleår med udeskole for elever med ADHD og AFS ud fra inspirationsmaterialet: ”Udeskole for alle!”, for en inkluderende udeskolepraksis målrettet elever med ADHD og ASF; samt
2. at udbrede anbefalinger til god udeskole for målgruppen, gennem formidling af inspirationsmaterialet og udbud af kurset.
Det forventes, at projektet vil skabe et øget fokus på området og bidrage til en styrket udeskolepraksis, der især tager hånd om målgruppens særlige deltagelsesforudsætninger og udfordringer. Selv om nogle af eleverne fra målgruppen går i specialklasser, er der, på grund af lovkravet om inklusion, også en høj forekomst af målgruppen i almenklasser. For at nå målgruppen, er der derfor behov for at tage udgangspunkt i både almen- og specialklasser. Den sekundære målgruppe er derfor andre elever i almen- og specialundervisningen, der også kan profitere af projektets indsatser – dvs. både elever med og uden særlige behov, herunder børn og unge med psykiske lidelser.

Projektet er delt i 3 FASER
FASE 1
Formålet er at indsamle og analysere eksisterende viden om god udeskole for elever med ADHD og ASF. Først gennemføres en systematisk kortlægning af national og international forskningsviden om udeskoledidaktik og -pædagogik med fokus på målgruppen. Herefter gennemføres en kortlægning af udeskole for målgruppen i specialklasser med stor praksiserfaring. Samlet set vil resultaterne af de to kortlægninger resultere i data til analyse med henblik på at opnå konsensus om god udeskole for elever med ADHD og AFS. Baseret på denne viden udarbejdes et forskningsbaseret inspirationsmateriale med anbefalinger til god udeskole for målgruppen.
FASE 2
Formålet med fase 2 er at igangsætte udeskolepraksis for målgruppen på en række skoler på baggrund af inspirationsmaterialet. Det evalueres, hvordan brug af anbefalingerne påvirker aspekter af målgruppens deltagelsesmuligheder, deltagelse, tilhørsforhold til og engagement i klassefælleskabet samt faglig og social inklusion. Desuden evalueres det, hvorvidt og hvordan inspirationsmaterialet og introduktionskurset understøtter læreres brug af udeskole for målgruppen. Efterfølgende justeres inspirationsmaterialet samt introduktionskurset på baggrund af input fra de deltagende lærere.
FASE 3
Formålet med fase 3 er at udbrede viden om god udeskole for målgruppen og styrke denne praksis. Det velafprøvede forskningsbaserede inspirationsmateriale gøres gratis tilgængeligt for alle landets skoler, lærere og læreruddannelser på hjemmesiden www.UDESKOLEforALLE.dk. Der afholdes to nationale temadage. Derudover formidles projektets resultater og inspirationsmateriale på en række andre platforme, gennem artikler, til konferencer, i relevante netværk mv.

Lægmandssprog

Projektet ”Udeskole for alle!” har til formål at styrke faglig udvikling, uddannelsesparathed og livsduelighed for elever med ADHD og ASF gennem brug af udeskole.
I projektet indsamles nyeste viden indenfor forskning og erfaringer fra praksis. På den baggrund udvikles et inspirationsmateriale, som afprøves på skoler, tilpasses og gøres tilgængelig online til inspiration for alle, der ønsker at arbejde med udeskole med elever med ADHD of ASF.
Undervejs evalueres udeskoles betydning for elevernes trivsel, sociale inklusion og personlige affektive og kognitive udvikling.
AkronymUfA
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2431/12/26

Samarbejdspartnere

  • Professionshøjskolen Absalon
  • Center for klinisk forskning og forebyggelse
  • Institut for geovidenskab og naturforvaltning
  • Professionshøjskolen UCN (leder)

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • udeskole
  • ADHD
  • autismespektrumforstyrrelser