Udsatte børns institutionelle overgange

Projektdetaljer

Beskrivelse

Dette udviklingsprojekts fokus er at afdække og analysere hvordan institutionelle overgange for udsatte børn er organiseret og hvordan overførsel af information finder sted fra en institutionel kontekst til en anden. Hvilken information, der overføres, og hvordan den overføres kan have afgørende betydning for om barnet bliver rummet og støttet eller marginaliseret. Den kan fungere som en nødvendig forudsætning for at barnet får den støtte, som barnet har brug for. Den kan fungere ekskluderende ved at bidrage til en stempling og en udskillelse af barnet. De forskellige professioner, som er involveret i barnets overgang har sandsynligvis forskellige tilgange til og diskurser vedrørende informationsoverførsel ved overgange. Disse diskursers funktion inddrages i analysen.

På baggrund af afdækning af praksis og professioners diskurser om informationsoverførsel vil vi i samarbejde med praktikere udvikle en handleguide. Her vil vi tage udgangspunkt i de erfaringer og faglige overvejelser, som ligger i praksis, men som nok ikke fuldt ud anvendes i forbindelse med overganger. Disse erfaringer skal diskuteres i forhold til analyserne af praksis og den aktuelle forskningsbaserede viden med den hensigt at udvikle faglige reflekterede måder at forholde sig til inklusionsproblematikker i forbindelse med informationer ved overgange.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/0831/12/10

Emneord

  • dagtilbud
  • overgange
  • inklusion
  • udsatte børn
  • indskoling