Projektdetaljer
Beskrivelse
Formålet med projektet er at de usikre unge, som pt. udgør ca. 13 % af EUC s elevgruppe, bliver bedre i stand til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Dette skal ske ved at de støttes ved hjælp af særligt tilrettelagte grundforløbstilbud, der giver mulighed for afklaring og udvikling af faglige, personlige og sociale kompetencer.
Dette skal ske ved at arbejde efter følgende mål:
Projektets mål:
1) Udvikling af dokumentations-/vurderings-/dialogredskaber, der kan bruges som et afklarings- og udviklingsredskab, der kan anvendes til dialog mellem elev og uddannelsesinstitution til at finde ud af, om der er brug for særlige indsatser for at den unge kan komme gang med sin uddannelse samt løbende følge den unge mhp. Udvikling og gennemførelse.
2) Udvikling af grundforløbstilbud, der er tilpasset de udfordringer, som eleverne generelt har. Forløbene udvikles på baggrund af resultater fra udviklings- og testforløb for dialogredskabet, så forløbene svarer til de behov, de unge har for differentieret undervisning og støtte samt passende faglige og didaktiske udfordringer. Dette fordrer et kompetenceløft hos underviserne omhandlende holdninger, pædagogisk og didaktisk viden samt evnen til at indgå konstruktivt i teamsamarbejde/netværkssamarbejde.
Dette skal ske ved at arbejde efter følgende mål:
Projektets mål:
1) Udvikling af dokumentations-/vurderings-/dialogredskaber, der kan bruges som et afklarings- og udviklingsredskab, der kan anvendes til dialog mellem elev og uddannelsesinstitution til at finde ud af, om der er brug for særlige indsatser for at den unge kan komme gang med sin uddannelse samt løbende følge den unge mhp. Udvikling og gennemførelse.
2) Udvikling af grundforløbstilbud, der er tilpasset de udfordringer, som eleverne generelt har. Forløbene udvikles på baggrund af resultater fra udviklings- og testforløb for dialogredskabet, så forløbene svarer til de behov, de unge har for differentieret undervisning og støtte samt passende faglige og didaktiske udfordringer. Dette fordrer et kompetenceløft hos underviserne omhandlende holdninger, pædagogisk og didaktisk viden samt evnen til at indgå konstruktivt i teamsamarbejde/netværkssamarbejde.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/12/11 → 28/02/13 |
Links | http://www.plan-k.dk/UddannelsesparathedErhverv/ |
Samarbejdspartnere
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (leder)
- EUC Lillebælt (Projektpartner)
Emneord
- vejledning
- Fastholdelse
- Læringsparathed