Udvikling af naturfagslæreres professionelle identitet gennem lærerstartsforløb

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet er at undersøge og følge de naturfagsspecifikke lærerstartsforløb som etableres i NAFA, på alle seks professionshøjskoler. Det undersøges hvordan de nyuddannede naturfagslæreres etablering og fastholdelse i professionen understøttes, med særligt blik på udvikling af deres professionelle identitet som naturfagslærere.
Med baggrund i en generering af både kvantitative og kvalitative data herom er målet at bidrage med dybtgående beskrivelser og analyser af lærerstartsforløbenes mulige betydning i (den komplekse) udvikling af professionel identitet som ny naturfagslærer. Genstandsfeltet er således nyuddannede naturfagslæreres etablering i praksis og deres udvikling af professionel identitet.
Forskningsspørgsmål:
Hvordan oplever de nyuddannede naturfagslærere NAFA-initierede lærerstartstiltag i relation til deres udvikling af professionel identitet og vedholdenhed i arbejdet som naturfagslærer, og hvilke udfordringer og mulighedsrum fremhæver de i forhold til at etablere sig i professionen som naturfaglærer?
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2431/12/27

Samarbejdspartnere

  • UC SYD
  • VIA University College (leder)
  • Professionshøjskolen Absalon
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Københavns Professionshøjskole
  • Professionshøjskolen UCN

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • professionel identitet
  • lærerstartsordning
  • naturfag i folkeskolen
  • fastholdelse
  • social identitet