Projektdetaljer
Beskrivelse
Formålet er at undersøge og følge de naturfagsspecifikke lærerstartsforløb som etableres i NAFA, på alle seks professionshøjskoler. Det undersøges hvordan de nyuddannede naturfagslæreres etablering og fastholdelse i professionen understøttes, med særligt blik på udvikling af deres professionelle identitet som naturfagslærere.
Med baggrund i en generering af både kvantitative og kvalitative data herom er målet at bidrage med dybtgående beskrivelser og analyser af lærerstartsforløbenes mulige betydning i (den komplekse) udvikling af professionel identitet som ny naturfagslærer. Genstandsfeltet er således nyuddannede naturfagslæreres etablering i praksis og deres udvikling af professionel identitet.
Forskningsspørgsmål:
Hvordan oplever de nyuddannede naturfagslærere NAFA-initierede lærerstartstiltag i relation til deres udvikling af professionel identitet og vedholdenhed i arbejdet som naturfagslærer, og hvilke udfordringer og mulighedsrum fremhæver de i forhold til at etablere sig i professionen som naturfaglærer?
Med baggrund i en generering af både kvantitative og kvalitative data herom er målet at bidrage med dybtgående beskrivelser og analyser af lærerstartsforløbenes mulige betydning i (den komplekse) udvikling af professionel identitet som ny naturfagslærer. Genstandsfeltet er således nyuddannede naturfagslæreres etablering i praksis og deres udvikling af professionel identitet.
Forskningsspørgsmål:
Hvordan oplever de nyuddannede naturfagslærere NAFA-initierede lærerstartstiltag i relation til deres udvikling af professionel identitet og vedholdenhed i arbejdet som naturfagslærer, og hvilke udfordringer og mulighedsrum fremhæver de i forhold til at etablere sig i professionen som naturfaglærer?
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/24 → 31/12/27 |
Links | https://nafa.nu |
Samarbejdspartnere
- VIA University College (Projektpartner) (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- professionel identitet
- lærerstartsordning
- naturfag i folkeskolen
- fastholdelse
- social identitet