Udvikling af Naturfagsmaraton – en indsats i mellemtrinnet er vigtig

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formål med udvikling af Naturfagsmaraton
Vi vil i hele landet:
- inspirere og motivere elever i 5.-6. klasse med virksomhedscases i Naturfagsmaraton.
- understøtte elevernes evne til at løse digitale naturfaglige og teknologiske åbne opgaver gennem engineering-aktiviteter.
- øge lærerkompetencer til professionelt at understøtte elevernes arbejde med aktuelle virksomhedscases og åbne opgaver med engineeringdidaktik.

For projektperioden 1. juli 2019 til 31. december 2022 er fokus rettet mod fire vigtige indsatsområder, der hver især vil bidrage til at øge kvaliteten af Naturfagsmaraton i en sådan grad, at endnu flere elever og deres lærere får nye kompetencer og inspiration ved at deltage i den store samlede oplevelse, som Naturfagsmaraton er:
1. Virksomhedscases: Integration af virksomhedscases i Naturfagsmaraton
2. Elever som digitale problemløsere: Digitale teknologiers indtog i Naturfagsmaratons opgaver samt kompetenceudvikling af lærere
3. Udbredelse: Alle skal kende Naturfagsmaraton
4. Evaluering og effekt: Mere dybdegående evaluering af indsatsernes effekt og udbytte hos elever og lærere.
En vigtig samfundsmæssige effekt af Naturfagsmaraton er forløbets allerede store udbredelse med en gennemprøvet infrastruktur, der som en motorvej gennem landet bidrager til at forny undervisningen i naturfag på mellemtrinnet. For Naturfagsmaraton nyder fortsat stor succes hos det rekordhøje antal tilmeldte på 26.000 elever og deres ca. 1.200 grundskolelærere, hvilket er ca. 20 % af alle elever i 5. og 6. klasse. Da så mange elever og lærere deltager, kan Naturfagsmaraton fungere som en motorvej, der hurtigt kan udbrede nye undervisningsmetoder og didaktikker. Det vil vi udnytte i dette udviklingsprojekt, hvor vi vil udbrede virksomhedscases og digital problemløsning.
Kort titelDigital Naturfagsmaraton
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/07/1931/12/22

Samarbejdspartnere

  • Naturvidenskabernes Hus (leder)

Emneord

  • naturfag