Udvikling af praksisfaglige didaktikker i læreruddannelsen

  • Andersen, Henrik Bjørnemose (Projektleder)
  • Hansen, Bolette Kremmer (Projektleder)
  • Jensen, Jesper Juellund (Projektleder)
  • Rasmussen, Margrete Hedegaard (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

I denne rapport præsenterer vi erfaringer fra et udviklingsprojekt i læreruddannelsen, som har genereret almen-didaktiske greb, der kan styrke de studerendes praksisfaglige kompetencer. Udviklingsprojektet er gennemført i de praktisk-musiske fag billedkunst, håndværk og design, madkundskab og musik på landets seks professionshøjskoler fra foråret 2020 til efteråret 2021. I rapporten beskrives indledningsvis projektets formål, forløb og organisering. Herefter følger en udfoldelse af projektets forståelse af den praksisfaglige refleksionsmodel (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2020c), som blev udarbejdet i forbindelse med udviklingsprojektet „Praksisfaglighed i skolen“. Herefter følger fire kapitler, som udfolder projektdeltagernes tematiske arbejde med aspekter af begrebet „praksisfaglighed“. Temaerne er benævnt „Smag, krop og læring“, „Mestringsprocesser“, „At tænke kreativt med hænderne“ samt „Konkrete produkter“. I kapitlerne præsenterer hver projektgruppe teoretisk baggrund og didaktiske refleksioner efter deres arbejde med afprøvninger og tiltag i egen undervisning. Afprøvninger beskrives mere konkret og enkeltvis efterfølgende

StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2030/11/21

Samarbejdspartnere

  • Københavns Professionshøjskole (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • praksisfaglighed
  • billedkunst
  • håndværk og design