Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Udvikling af materiale og forløb i tegning og visualisering i forbindelse med Projekt Grib Engagementet i samarbejde mellem Kulturskolen i Viborg, Viborg Kommune, SKive Kommune, Kulturprinsen Viborg samt folkeskoler i Skive og Viborg.
Tegneforløb
Forløb A: Iagttagelsestegning
Under forløbet arbejdes med iagttagelsestegnings svære kunst i samspil med natur motiver. Dette forløb kan indgå i forløbet Grønne Samme. Ideen er at eleverne igennem iagttagelsestegning for et mere indgående kendskab til naturen, samtidig med at de introduceres til tegneteknikker og evalueringsværktøjer. Teknikker som at observere og ramme korrekte former, måleteknikker, farvelægning og materialer. Deltagerne lærer at give feedback på skister, træning i analyse, vurdering og at tale om tegning.
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Forløb B: Historiefortælling gennem tegning
Der arbejde med tegning som medie for idegenerering og udfoldelse at historiefortælling. Alt efter tidsramme og aldersniveau vil der tilrettelægge forløb hvor der udvikles karakter og fortællinger, der vil leges med forskellige udtryk og kreative benspænd. Deltagerne vil introduceres til sjove worldbuilding teknikker, herunder eksempelvis idegeneratormaskine, spillekort og foldetegninger til at bryde med vante fortælle og tegnemønstre, strukture og fantasiblokader. Fokus vil være på skabelse af universer, worldbuilding fortællinger og fantasitræning. Tilgange vil være at tegne uden fast oplæg, legende tegning, kort tegning og tegneserier – sekventiel fortælling.
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Forløb C: Kul tegning og mennesket
Der arbejdes med kultegning. Introduktion til mediet, dets muligheder for at arbejde med lys og skyggelægning. Det er oplagt at bruge mennesket til motiv særligt portrættegning da denne teknik ofte har en stimulerende effekt på de I forvejen interesserede unge. Forløbet består af tegneøvelser og teknikker til kul og skravering.
Målgruppe: valgfag billedkunst i udskolingen.
Forløb D: Tegne-Jam – Fri tegning
Et tegneværksted til brug i SFO regi, hvor der er et åben værksted med en underviser klar til at udfordre, understøtte og lege med de børn der ønsker at deltage. Tegneværkstedet er med til at vække nysgerrighed og prikke til børnenes tegnelyst. Der kan instrueres i forskellige teknikker, materialer og ideer alt efter børnenes behov. Hovedformålet er en legende tilgang, som vækker lyst til at forsætte med tegning.
Udgangspunkt I Tegne-Jam er børnenes interesser og hvad de umiddelbart går op i. Tegne-Jam er et tegnerum hvor man tegner sammen, ping-ponger på ideer og streger, tegner og bygger op sammen. TegneJammet vil også byde på afprøvning af lækre materialer, blyanter, kul, tuscher, redskaber og værktøjer.
Målgruppe: SFO og Fritidsklub, evt. udskolingens billedkunstfag samt udvidet undervisning.
Tegneforløb
Forløb A: Iagttagelsestegning
Under forløbet arbejdes med iagttagelsestegnings svære kunst i samspil med natur motiver. Dette forløb kan indgå i forløbet Grønne Samme. Ideen er at eleverne igennem iagttagelsestegning for et mere indgående kendskab til naturen, samtidig med at de introduceres til tegneteknikker og evalueringsværktøjer. Teknikker som at observere og ramme korrekte former, måleteknikker, farvelægning og materialer. Deltagerne lærer at give feedback på skister, træning i analyse, vurdering og at tale om tegning.
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Forløb B: Historiefortælling gennem tegning
Der arbejde med tegning som medie for idegenerering og udfoldelse at historiefortælling. Alt efter tidsramme og aldersniveau vil der tilrettelægge forløb hvor der udvikles karakter og fortællinger, der vil leges med forskellige udtryk og kreative benspænd. Deltagerne vil introduceres til sjove worldbuilding teknikker, herunder eksempelvis idegeneratormaskine, spillekort og foldetegninger til at bryde med vante fortælle og tegnemønstre, strukture og fantasiblokader. Fokus vil være på skabelse af universer, worldbuilding fortællinger og fantasitræning. Tilgange vil være at tegne uden fast oplæg, legende tegning, kort tegning og tegneserier – sekventiel fortælling.
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Forløb C: Kul tegning og mennesket
Der arbejdes med kultegning. Introduktion til mediet, dets muligheder for at arbejde med lys og skyggelægning. Det er oplagt at bruge mennesket til motiv særligt portrættegning da denne teknik ofte har en stimulerende effekt på de I forvejen interesserede unge. Forløbet består af tegneøvelser og teknikker til kul og skravering.
Målgruppe: valgfag billedkunst i udskolingen.
Forløb D: Tegne-Jam – Fri tegning
Et tegneværksted til brug i SFO regi, hvor der er et åben værksted med en underviser klar til at udfordre, understøtte og lege med de børn der ønsker at deltage. Tegneværkstedet er med til at vække nysgerrighed og prikke til børnenes tegnelyst. Der kan instrueres i forskellige teknikker, materialer og ideer alt efter børnenes behov. Hovedformålet er en legende tilgang, som vækker lyst til at forsætte med tegning.
Udgangspunkt I Tegne-Jam er børnenes interesser og hvad de umiddelbart går op i. Tegne-Jam er et tegnerum hvor man tegner sammen, ping-ponger på ideer og streger, tegner og bygger op sammen. TegneJammet vil også byde på afprøvning af lækre materialer, blyanter, kul, tuscher, redskaber og værktøjer.
Målgruppe: SFO og Fritidsklub, evt. udskolingens billedkunstfag samt udvidet undervisning.
Lægmandssprog
Udvikling af tegneundervisningsforløb til SFO og skole
Nøgleresultater
Undervisningsmateriale og workshopforløb
Kort titel | GE - Tegning |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 04/06/21 → 31/12/21 |
Samarbejdspartnere
- Kulturprinsen, udviklingscenter for børne- og ungdomskultur (Projektpartner)
- Kulturskolen i Viborg (leder)
- The Animation Workshop
Emneord
- animation
- tegning
- undervisning
- workshop
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Udvikling af animationslæringsforløb til skole og SFO - Grib Engagementet
Pedersen, H. (Projektleder), Nielsen, D. L. (Projektleder), Sabra, J. B. (Projektleder), Friborg, P. (Projektleder) & Gjesing, U. V. (Projektleder)
01/06/21 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Andet
-
GE: Grib Engagementet - Kultursporsforløb i animation og tegning
Sabra, J. B. (Projektleder), Gjessing, U. (Projektdeltager), Friborg, P. (Projektdeltager), Pedersen, H. (Projektdeltager), Lindebjerg, G. (Projektdeltager) & Thorning, T. H. (Projektdeltager)
26/04/21 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation