Udvikling af undervisningsforløb og digitale læremidler til fremmedsprog i folkeskolen

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektets mål er i samarbejde mellem undervisere fra læreruddannelsen og folkeskolen at udvikle eksemplarisk didaktiserede læremidler med henblik på udvikling af interkulturelle kompetencer. I forlængelse af afprøvning og justering skal der udvikles praksisanbefalinger, samt kriterier for didaktiske valg herunder valg af indhold med fokus på interkulturelle kommunikative kompetencer. Disse vil være målrettet folkeskolens og læreruddannelsens fremmedsprogsundervisning i tysk og engelsk.

Lægmandssprog

Udvikling af digitale læremidler til understøttelse af elevers udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence i fremmedsprogsundervisningen

Nøgleresultater

Der er behov for at arbejde med integrationen mellem sproglig og kulturel bevidsthed. Dette gælder også aktiviteter og opgaver til refleksion. I forbindelse hermed ønsker vi selv at undersøge, udvikle og rammesætte aktiviteter hvor funktionel lingvistik integreres med interkulturel læring. Der er efter vores vurdering et stort behov for at forny og udvikle læremidler til både engelsk og tysk i folkeskolen som er mere opmærksomme på integrationen af sprog og kultur.
Kort titelDigitale læremidler til fremmedsprog
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2001/05/22

Samarbejdspartnere

  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (Projektpartner) (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • sprogundervisning
  • fremmedsprog
  • sprogdidaktik
  • interkulturel kompetence
  • digitale læremidler