Projektdetaljer
Beskrivelse
Denne undersøgelse har til formål at identificere centrale elementer af relationskompetence samt afdække, hvordan denne kompetence opfattes og udvikles inden for de tre professioner. For at opnå dette anvendes Delfi-metoden, som er velegnet til at skabe konsensus blandt eksperter og praktikere.
Projektet har til hensigt at:
Identificere centrale komponenter af relationskompetence inden for sygepleje, pædagogik og undervisning.
Undersøge forskelle og ligheder i opfattelsen af relationskompetence på tværs af professionerne.
Udvikle anbefalinger til, hvordan relationskompetence kan styrkes i uddannelse og praksis.
Projektets resultater kan bidrage til en forbedret forståelse af relationskompetence og danne grundlag for udvikling af undervisnings- og efteruddannelsestilbud for de involverede professioner.
Projektet har til hensigt at:
Identificere centrale komponenter af relationskompetence inden for sygepleje, pædagogik og undervisning.
Undersøge forskelle og ligheder i opfattelsen af relationskompetence på tværs af professionerne.
Udvikle anbefalinger til, hvordan relationskompetence kan styrkes i uddannelse og praksis.
Projektets resultater kan bidrage til en forbedret forståelse af relationskompetence og danne grundlag for udvikling af undervisnings- og efteruddannelsestilbud for de involverede professioner.
Lægmandssprog
Relationskompetence er en central faktor i professioner, der indebærer tæt menneskelig interaktion, såsom sygepleje, pædagogik og undervisning. Evnen til at opbygge og vedligeholde professionelle relationer har betydning for trivsel, læring og sundhed hos dem, der modtager ydelserne. På trods af relationskompetencens vigtighed findes der ikke en entydig definition eller metode til at vurdere og styrke denne kompetence på tværs af professionerne.
Nøgleresultater
Forventede Resultater:
Et bud på en definition af relationskompetence på tværs af professionerne.
Identifikation af specifikke færdigheder og tilgange, der fremmer relationskompetence. Hvor og hvordan finder det sted?
Anbefalinger til, hvordan professionsuddannelser og praksis kan styrke relationskompetence.
Et bud på en definition af relationskompetence på tværs af professionerne.
Identifikation af specifikke færdigheder og tilgange, der fremmer relationskompetence. Hvor og hvordan finder det sted?
Anbefalinger til, hvordan professionsuddannelser og praksis kan styrke relationskompetence.
Kort titel | Relationskompetence hos Sygeplejersker, Pædagoger og Lærere |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/01/25 → … |