Videns-grundlag om voksne meritstuderendes sporskifte og uddannelsesvalg nr. 2

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet anlægger et deltagerperspektiv med fokus på meritstuderende og deres møde med og oplevelser af særlig tilrettelagte merituddannelser, mere specifikt knyttet til lærer- og pædagoguddannelsen i VIA, Midt-Vest. Formålet er at bidrage til viden om meritstuderendes bevæggrunde til at foretage et spor- og karriereskifte; hvad ligger til grund for at ville eller skulle forlade en karriere til fordel for en anden? Dernæst at skabe indsigt i, hvordan de meritstuderende oplever at deres subjektive livs- og praksiserfaringer, som del af adgangsgrundlaget til merituddannelsen, bliver didaktisk prioriteret og anvendt i uddannelsens tilrettelæggelse. Det er i den forlængelse projektet interesse at undersøge, om der kan peges på aspekter i den didaktiske rammesætning og tilrettelæggelse af indhold, mål og metoder, som for meritstuderende bliver særlig betydnings- og meningsfulde (Haltevik & Havnes, 2017), når det handler om som voksen at bevæge sig ind på en uddannelses arena, der kvalificerer til en ny og anden profession og erhvervsudøvelse?
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2331/12/24

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv