Projektdetaljer
Beskrivelse
I et samarbejde mellem professionshøjskolerne UCL og VIA, og Assens og Herning kommuner undersøger VIP-projektet, hvordan daginstitutioner og skoler samarbejder om og forbinder sig og bekymringer om børn i udsathed. Projektet vil undersøge, hvad der sker, når udpegning af udsathed sætter gang i en proces, hvor børn både bliver omdrejningspunkter for tværprofessionelle visitationspraksisser med fokus på læring, og bliver del af pædagogiske inklusionspraksisser med fokus på deltagelse i børnefællesskaber. Via feltarbejde og professionsværksteder med centrale aktører er formålet med VIP-projektet at beskrive og analysere forbindelser mellem disse parallelle spor hhv. den tværprofessionelle visitationspraksis og den pædagogiske inklusionspraksis i daginstitutioner og skoler. Projektet følger hverdagslivet omkring de ældste grupper af børnehavebørn i fire daginstitutioner på tværs af de to kommuner, og undersøger hvordan pædagoger og lærere arbejder med at inddrage viden om børns perspektiver og inklusion i børnefællesskaber i udpegning af udsathed, og i hvilken udstrækning og hvordan denne viden inddrages i den tværprofessionelle visitation forud for skolestart. Ambitionen er at tilvejebringe ny viden om forbindelser mellem pædagogiske inklusionsprocesser og tværprofessionelle visitationssamarbejder, som kan være med til at kvalificere overgangen mellem daginstitution og skole og eventuelle støttetilbud for børn i udsathed.
Kort titel | VIP |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/01/25 → … |
Links | https://www.nubu.dk/samarbejdeominklusion |