Visuel og journalistisk kompetence i explainerproduktionen

Projektdetaljer

Beskrivelse

Explainergenrens popularitet og udbredelse til trods, er det kun sparsomt med solid viden om genren. Det er ikke bare vores anekdotiske oplevelse som undervisere – for selvom der fx på SAGE Journal og Google Scholar kan findes en del videnskabelige artikler om genren, tager langt de fleste af disse udgangspunkt i en marketing- og eller uddannelseskontekst.
Der mangler således velunderbygget og brugbar viden og litteratur, fx pensumlitteratur, til produktion af explainere i en journalistisk kontekst – herunder kategoriseringer og klare succeskriterier.

Hertil kommer, at explaineren – uanset om den optræder som selvstændig genre eller et element i fx en dokumentarfilm – er et interdisciplinært forehavende. Produktionen forudsætter solide visuelle og journalistiske kompetencer og vil i de fleste redaktionelle sammenhænge finde sted i et samarbejde mellem journalister og visuelle kommunikatører/grafikere. Et sådant samarbejde fordrer ikke bare fælles definitioner, en række fælles kriterier og et fælles sprog – men også en forståelse for hinandens faglige styrker og svagheder.

Det er disse fordringer, projektet her tager op. Det sker ved at lade studerende i hhv. visuel kommunikation (DMJX Øst) og journalistik (DMJX Vest) producere explainere ud fra i al væsentlighed enslydende opgavebeskrivelser og idegrundlag (dvs. en pulje af naturvidenskabelige forskningsprojekter, som vi på forhånd har indsamlet).

Vi analyserer og sammenligner de studerende produktioner ud fra en række fælles succes-/bedømmelseskriterier – herunder
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/08/2531/03/26

Samarbejdspartnere

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog
  • Explainer
  • Journalistik
  • Visuel kommunikation