Voices of Tomorrow - Memes for Future

  • Sabra, Jakob Borrits (Projektleder)
  • Engholm, Betina (Projektdeltager)
  • Barbara, Line (Projektleder)
  • Holmskov, Henrik (Projektdeltager)
  • Svendstrup, Henriette (Projektleder)
  • Mainz, Mikkel (Projektdeltager)
  • Lindebjerg, Gry (Projektleder)
  • Harpøth Thorning, Morten (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Udviklingsprojekt under temaet Grønne Sammen, i samarbejde med Børn & Unge forvaltningen i Viborg Kommune, Viborg Visuals og KLC Viborg.Formålet med projektet er at udvikle et nyt undervisningsformat for udskolingen, hvor unge opnår ny viden om biodiversitet, memes som format og design af illustrationer og visuelt materiale til kampagner og kommunikation af budskaber. 
Projektet blev afviklet over 2 dage i september 2021, hver med 20 8.klasser i Tinghallen.
Projektets pilotdel blev afviklet i 2021 og forventes gentaget i 2022.Kom og vær med når 1000 unge fra Viborgs 8. klasser, fordelt over 2 emnedage i Tinghallen, sætter fokus på det vigtige emne biodiversitet. Det sker i en kæmpe show-workshop, sammen med en række kapaciteter inden feltet: Klimaforkæmper, filminstruktør, tegneserietegner og debattør Anders Morgenthaler, biodiversitetsekspert, naturformidler og kaospilot Philip Hahn-Petersen, animationsinstruktør og supertegner Mikkel Mainz. Animationsevangelist Morten Thorning vil sammen med en række tegnere fra The Animation Workshop guide os igennem dagen.

Resultatet af show-workshoppen vil være en kampagne på over 1000 memes, der med lige så mange udsagn skal sætte fokus biodiversitetens betydning og hvad vi hver især kan gøre for at bevare den natur vi alle sammen er et produkt af.

Dagen åbnes af Viborgs borgmester Ulrik Wilbek.

Show Workshoppen produceres på initiativ fra Viborg Kommunes Børn & Unge, Grønne Sammen, Viborg Visuals og The Animation Workshop/ VIA University College.

Aktiviteter
Arrangementet samler de unge i Tinghallen i deres emneuge, for at sætte fokus på elevernes egne oplevelse af biodiversitetens betydning for verden i dag og i morgen.
Emnedagene vil bestå af faglige og inspirerende oplæg, fælles tegne og visualiseringsøvelser, refleksion i grupper, og endelig et forløb hvor eleverne udarbejder deres produkt i form af et ’meme’ der viser deres opfattelse af biodiversitetens betydning for verden og fremtiden.
(Et ’meme’ er et fænomen på internettet og består typisk af et billede og et stykke tekst over og under billedet. Det særlige ved memet er det tvist, som samspillet mellem billede og tekst giver, oftest med et humoristisk, skarpt, politisk eller satirisk budskab).
Elevernes arbejder således med tegnefærdigheder, humor og satire og skal blandt andet lære at overkomme egne og fælles usikkerheder om det at skitsere og tegne. Eleverne introduceres til hvordan de kan få en stemme i en politisk debat via et visuelt og digitalt medie.
Det er intentionen at eleverne med deres egne stemmer, skaber visuelle udtryk og et fælles håb for en grønnere fremtid.

Forberedelse
Inden dagen sikre lærerne at eleverne har forståelse af hvad et meme er, fx ved at læse og diskutere følgende:
https://denstoredanske.lex.dk/meme
https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/hvad-er-et-meme/
https://www.zetland.dk/historie/s8DPBQZP-aOZj67pz-2ca8a
https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/alt-om-meme-marketing
Alle elever skal medbringe deres bærbare computer, fuldt opladet til brug på dagen.
Alle lærere skal have gennemgået programmet PhotoPea på Skoletube på klassen.
https://skoletubeguide.dk/memes-med-photopea/
Alle elever skal have lært at producere et digitalt meme i PhotoPea og lært at gemme det i en fælles mappe/kanal på skoletube, som læreren har oprettet til formålet.
Læreren skal medbringe en smartphone og have kendskab til at tage foto med denne og sende/uploade til mappe/kanal på skoletube.
Efterbehandling
Efter dagen i Tinghallen vil udvalgt memes blive offentliggjort på digitale platforme med det formål at give de unge en visuel stemme i debatten.
Arrangørerne forbeholder sig rettigheden til at anvende elevernes producerede memes, i analoge og digitale udgaver, til videreudvikling og formidlingen af projektet, herunder at videregive dem til samarbejdspartnere som ønsker at udstille og fremvise tegningerne på ikke-kommercielle vilkår, uanset platform, format eller kommunikationsmedie.
Formål
Eleverne får kendskab til problemstillinger i forhold til biodiversitet i Danmark.
Eleverne skal reflektere kritisk over egen adfærd og general adfærd i samfundet i forhold til biodiversitet.
Eleverne skal lære om at visualisere budskaber og at udvikle og bruge deres eget visuelle sprog.
Eleverne prøver kræfter hands-on med visuel kommunikation og det at kombinere tekst og visuelle udtryk.
Eleverne skal lære hvordan de kan kommunikere digitale budskaber om klima og biodiversitet.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk - Færdighedsheds- og vidensomåde: It og kommunikation
Naturfagene - Kompetencemål: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

Lægmandssprog

Viborgs unge skaber en bedre verden med Memes.

Nøgleresultater

1000 elever fra Viborgs 8.klasser deltager i heldagsshowworkshop og skaber memes
5 udvalgte vinder memes til SOME kampagne
1 VR Memes værk til udstilling
Kort titelMemes for Future
AkronymVOT
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato25/01/2131/12/22

Samarbejdspartnere

  • VIborg Visuals
  • KLC Viborg
  • Viborg - UNESCO Creative City Media Arts
  • Viborg Kommune (leder)
  • Skjald Creative House
  • Bureau G

Emneord

  • animation
  • bæredygtighed
  • workshop
  • grøn omstilling
  • memes
  • tegning
  • Meme Capsule - VR Installation

    Louw, O. (Projektdeltager), Sabra, J. B. S. (Projektleder), Harpøth Thorning, M. (Projektdeltager), Lindebjerg, G. (Projektleder), Barbara, L. (Projektdeltager) & Engholm, B. (Projektleder)

    26/04/2131/12/22

    Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

  • Grønne sammen

    Pedersen, L. B. (Arrangør), Svendstrup, H. (Deltager) & Pedersen, H. (Deltager)

    17 aug. 20204 sep. 2020

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerWorkshop