Ægte død og ødelæggelse: Minecraft og historiske scenarier

Hildegunn Juulsgaard Johannesen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Byg op og bryd ned. Minecraft tilbyder 3D genererede verdener, hvor der kan bygges, udforskes, samles, skabes og kæmpes. Elever fra Ahlmann-skolen i Sønderborg deltog i et utraditionelt undervisningsforløb om 1864 på Sønderborg Bibliotek, bygget og fortalt gennem Minecraft. Forløbet var et led i at styrke og kvalificere samarbejde og netværk i den åbne skole.
Formålet med denne artikel er at præsentere nogle didaktiske refleksioner over, hvordan man kan arbejde med computerspil i den åbne skole gennem samarbejde på tværs af institutioner.
Artiklen retter fokus mod, hvorfor og hvordan spil kan virke motiverende i historieundervisningen og bidrage til elevernes scenariekompetencer.
Desuden hvordan samspillet mellem kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og skole, kræver indsigt i hinandens virkeligheder men også respekt for at inddrage de forskellige fagligheder på forskellige tidspunkter i løbet af en samarbejdsperiode.
OriginalsprogDansk
TidsskriftRADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift
ISSN2446-4309
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • digitale medier
  • Æstetik, design og medier

Citationsformater