Æstetik er også erkendelse

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

    Abstract

    Med udgangspunkt i filosoffen Alexander Baumgarten og med afstikkere til Ernst Cassirer, John Dewey, Mogens Pahuus og Mads Haugsted (DPU) diskuteres, hvordan erkendelsens karakter af tilstræbt éntydighed kan tænkes i samspil med æstetikkens vildtvoksende flertydighed, og hvilke konsekvenser det har for forståelsen af læring og undervisning i dag. Konklusionen er, at erfaringsdannelsen optimeres, hvor børns møde med æstetikken rummer aktivt handling og eksperimentering, krydret med det direkte uformidlede møde med kunst.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLiv I Skolen
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)10 - 14
    Antal sider5
    ISSN1398-2613
    StatusUdgivet - 5 okt. 2011

    Emneord

    • æstetiske læreprocesser

    Citationsformater