Abstract
Kapitlet introducerer til begrebet æstetik og vil diskutere forskellige måder, hvorpå man som pædagog kan understøtte æstetiske og kulturelle processer i dagtilbud. Kapitlet anskuer æstetik som sensitive erfaringer og erkendelser og som et verdensforhold – dvs. at være i og at indgå i dialog med verden gennem en æstetisk samværsmodus. Didaktik knytter her an til at forstå og rammesætte æstetiske processer og til at reflektere over værdier og greb, der understøtter samspil, dialog og æstetiske erfaringer. Endvidere knytter kapitlet æstetik til kulturel deltagelse og finder det centralt at inddrage kategorierne kultur for, med og af børn. Måske kan disse kategorier blive didaktiske pejlemærker for pædagogen?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Temaer og aktiviteter i dagtilbud |
Redaktører | Christian Aabro |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 6 jan. 2021 |
Sider | 115-131 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 9788741279695 |
Status | Udgivet - 6 jan. 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- dagtilbud
- didaktik
- kultur
- pædagogers faglighed
- skønhed
- æstetik