Æstetik: Skønhedsbobler, sensitive dialoger og samværsmodus

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Kapitlet introducerer til begrebet æstetik og vil diskutere forskellige måder, hvorpå man som pædagog kan understøtte æstetiske og kulturelle processer i dagtilbud. Kapitlet anskuer æstetik som sensitive erfaringer og erkendelser og som et verdensforhold – dvs. at være i og at indgå i dialog med verden gennem en æstetisk samværsmodus. Didaktik knytter her an til at forstå og rammesætte æstetiske processer og til at reflektere over værdier og greb, der understøtter samspil, dialog og æstetiske erfaringer. Endvidere knytter kapitlet æstetik til kulturel deltagelse og finder det centralt at inddrage kategorierne kultur for, med og af børn. Måske kan disse kategorier blive didaktiske pejlemærker for pædagogen?
OriginalsprogDansk
TitelDagtilbudspædagogik (red. af Christian Aabroe)
Antal sider16
ForlagMunksgaard
Sider109-125
Kapitel6
StatusAccepteret/In press - jan. 2021

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater

Blomgren, H. (Accepteret/In press). Æstetik: Skønhedsbobler, sensitive dialoger og samværsmodus. I Dagtilbudspædagogik (red. af Christian Aabroe) (s. 109-125). Munksgaard.