TY - JOUR
T1 - Æstetiske læreprocesser
T2 - At arbejde sanseligt med en designproces
AU - Røjel, Katrine Formann
N1 - Katrine Formann Røjel, lektor ved Professionsbacheloruddannelsen i tekstildesign, -håndværk og formidling på Københavns Professionshøjskole. Hun er uddannet cand.mag. i dansk fra Københavns Universitet i 1997 og har desuden en professionsbachelor i tekstildesign, -håndværk og formidling fra 2016 med speciale i kulturformidling og tekstiltryk. Hun har i de seneste 7 år undervist i bl.a. museumsformidling, æstetik og æstetiske læreprocesser, designprocesser, farvelære og didaktik. I perioden 2018-2021 sad hun i bestyrelsen for foreningen Dansk Tekstillaug og bidrog i samme periode med artikler til foreningens medlemsblad Rapporter fra tekstilernes verden.
PY - 2024/2/7
Y1 - 2024/2/7
N2 - Denne artikel behandler begrebet æstetiske læreprocesser i relation til voksnes æstetiske arbejde i en række tekstile håndværksfag og tager sit udgangspunkt dels i teorien om de æstetiske grundregler og læreprocesser og dels i eksempler fra praksis, som er hentet fra mit arbejde som lektor på professionsbacheloruddannelsen i tekstildesign, -håndværk og formidling på Københavns Professionshøjskole. Begrebet æstetiske læreprocesser er en bred betegnelse for den proces, der foregår, når et æstetisk indtryk opleves og bearbejdes sanseligt og analytisk enten i form af en æstetisk erkendelse eller et æstetiske udtryk. For at understøtte dette begreb yderligere inddrages teorier om kreativitet og læring, idet det sanselige, æstetiske arbejde er tæt forbundet med såvel det legende og eksperimenterende som de grundlæggende faglige kompetencer inden for et håndværksfag. I mine eksempler arbejder de studerende med tekstile fag som beklædning, strik, broderi og tekstiltryk, men de generelle didaktiske og æstetiske overvejelser har en sådan karakter, at de lader sig udbrede til andre dele af det håndværksfaglige felt.
AB - Denne artikel behandler begrebet æstetiske læreprocesser i relation til voksnes æstetiske arbejde i en række tekstile håndværksfag og tager sit udgangspunkt dels i teorien om de æstetiske grundregler og læreprocesser og dels i eksempler fra praksis, som er hentet fra mit arbejde som lektor på professionsbacheloruddannelsen i tekstildesign, -håndværk og formidling på Københavns Professionshøjskole. Begrebet æstetiske læreprocesser er en bred betegnelse for den proces, der foregår, når et æstetisk indtryk opleves og bearbejdes sanseligt og analytisk enten i form af en æstetisk erkendelse eller et æstetiske udtryk. For at understøtte dette begreb yderligere inddrages teorier om kreativitet og læring, idet det sanselige, æstetiske arbejde er tæt forbundet med såvel det legende og eksperimenterende som de grundlæggende faglige kompetencer inden for et håndværksfag. I mine eksempler arbejder de studerende med tekstile fag som beklædning, strik, broderi og tekstiltryk, men de generelle didaktiske og æstetiske overvejelser har en sådan karakter, at de lader sig udbrede til andre dele af det håndværksfaglige felt.
KW - Æstetik, design og medier
KW - Æstetiske læreprocesser
KW - Læring, pædagogik og undervisning
U2 - https://doi.org/ 10.7577/TechneA.4920
DO - https://doi.org/ 10.7577/TechneA.4920
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1893-1774
VL - 31
SP - 101
EP - 118
JO - Techne Serien
JF - Techne Serien
IS - 1
ER -