Abstract
Har undervisningen faglig kvalitet? Et klassisk spørgsmål og et fokus for denne artikels vinkel på æstetik og fordybelse: hvordan kan undervisningens æstetiske dimension styrke elevens mulighed for "faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhæng" jf. § 5 i folkeskoleloven?
En første forudsætning for fordybelse er, at eleven kan generere mening i forhold til undervisningens indhold – det er artiklens hovedsynspunkt. Et andet perspektiv er, at fordybelse opstår gennem de kontekster, som undervisningen åbner. En tredje antagelse er, at æstetiske aktiviteter kan styrke elevens tilegnelse og selvstændige bearbejdning af det sagsforhold, der arbejdes med i undervisningen. Artiklen inddrager kvaliteter som opmærksomhed, mening, forskel, kontinuitet og integration i forhold til fordybelse og faglighed. Disse overvejelser knyttes til et konkret undervisningsforløb, "Columbus' rejse”, og her diskuteres spørgsmålet: hvordan kan man åbne elevernes adgang til at fremstille selvstændige versioner af det, de skal lære? Afslutningsvis drøftes en skitse til didaktiske pejlemærker.
En første forudsætning for fordybelse er, at eleven kan generere mening i forhold til undervisningens indhold – det er artiklens hovedsynspunkt. Et andet perspektiv er, at fordybelse opstår gennem de kontekster, som undervisningen åbner. En tredje antagelse er, at æstetiske aktiviteter kan styrke elevens tilegnelse og selvstændige bearbejdning af det sagsforhold, der arbejdes med i undervisningen. Artiklen inddrager kvaliteter som opmærksomhed, mening, forskel, kontinuitet og integration i forhold til fordybelse og faglighed. Disse overvejelser knyttes til et konkret undervisningsforløb, "Columbus' rejse”, og her diskuteres spørgsmålet: hvordan kan man åbne elevernes adgang til at fremstille selvstændige versioner af det, de skal lære? Afslutningsvis drøftes en skitse til didaktiske pejlemærker.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | Dansk pædagogisk tidsskrift, nr. 4, 2006 |
Tidsskrift | Dansk pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 4 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2006 |