Abstract
Forskning viser at opsporing, diagnosticering og behandling af demens hos personer med intellektuelle udviklingshandicap er komplekse og adskiller sig væsentligt fra demens i den generelle befolkning. Symptomerne er ofte subtile og vanskelige at adskille fra almindelig aldring og udviklingshæmning (Lautarescu, Holland, & Shahid, 2017). Med den stigende levealder øges risikoen for demens, især blandt personer med Downs Syndrom, som har en markant højere risiko for at udvikle Alzheimers sygdom i en ung alder. Diagnosticering er udfordrende på grund af det allerede lave kognitive funktionsniveau (Salem & Jørgensen, 2013). Da personer med udviklingshæmning ofte bor i bofællesskaber, har det pædagogiske personale behov for metoder til at sikre trivsel og livskvalitet for disse borgere.
Projektets forskningsspørgsmål er som følger: Hvordan kan man via socialpædagogisk viden om udviklingshæmning og sundhedsfaglig viden om demens udvikle social- og sundhedspædagogiske metoder, der øger trivsel og livskvalitet for mennesker med udviklingshæmning og demens?
Projektets forskningsspørgsmål er som følger: Hvordan kan man via socialpædagogisk viden om udviklingshæmning og sundhedsfaglig viden om demens udvikle social- og sundhedspædagogiske metoder, der øger trivsel og livskvalitet for mennesker med udviklingshæmning og demens?
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 29 nov. 2024 |
| Status | Udgivet - 29 nov. 2024 |
| Begivenhed | FoU dag 2024: UCN - UCN, Aalborg, Danmark Varighed: 29 nov. 2024 → 29 nov. 2024 |
Konference
| Konference | FoU dag 2024 |
|---|---|
| Lokation | UCN |
| Land/Område | Danmark |
| By | Aalborg |
| Periode | 29/11/24 → 29/11/24 |
| Andet | Forsknings- og udviklingsdag i Professionshøjskolen UCN |