Abstract

Forskning viser at opsporing, diagnosticering og behandling af demens hos personer med intellektuelle udviklingshandicap er komplekse og adskiller sig væsentligt fra demens i den generelle befolkning. Symptomerne er ofte subtile og vanskelige at adskille fra almindelig aldring og udviklingshæmning (Lautarescu, Holland, & Shahid, 2017). Med den stigende levealder øges risikoen for demens, især blandt personer med Downs Syndrom, som har en markant højere risiko for at udvikle Alzheimers sygdom i en ung alder. Diagnosticering er udfordrende på grund af det allerede lave kognitive funktionsniveau (Salem & Jørgensen, 2013). Da personer med udviklingshæmning ofte bor i bofællesskaber, har det pædagogiske personale behov for metoder til at sikre trivsel og livskvalitet for disse borgere.
Projektets forskningsspørgsmål er som følger: Hvordan kan man via socialpædagogisk viden om udviklingshæmning og sundhedsfaglig viden om demens udvikle social- og sundhedspædagogiske metoder, der øger trivsel og livskvalitet for mennesker med udviklingshæmning og demens?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato29 nov. 2024
StatusUdgivet - 29 nov. 2024
BegivenhedFoU dag 2024: UCN - UCN, Aalborg, Danmark
Varighed: 29 nov. 202429 nov. 2024

Konference

KonferenceFoU dag 2024
LokationUCN
Land/OmrådeDanmark
ByAalborg
Periode29/11/2429/11/24
AndetForsknings- og udviklingsdag i Professionshøjskolen UCN

Citationsformater