Abstract
Artiklen fokuserer på, hvordan litteraturundervisningen i fremtidens danskundervisning bør planlægges, gennemføres og evalueres, så den kan give mening og skabe værdi for grundskolens ældste elever. Med et etnografisk blik undersøger jeg, hvordan økokritisk litteraturundervisning kan transformeres og integreres i danskfaget og dermed styrke elevernes viden og kritiske stillingtagen i et bæredygtighedsperspektiv. Gennem en økokritisk læsning af Lone Hørslevs digt Når jeg ligger på jorden samt 2 tegninger af Julie Nord redegør jeg for, at klimakrisen eksisterer i kunst og litteratur og kan supplere naturvidenskaben og give læseren mulighed for at træde ind i fiktive livsverdener. Jeg diskuterer endvidere, hvordan klimalitteratur kan være genstand i en økokritisk litteraturundervisning for udskolingselever. Når eleverne individuelt og i fællesskab med andre opfordres til at være undersøgende, opmærksomme og sanselige i og om naturen, viser min undersøgelse, at økokritisk læsning og skrivning kan bidrage til, at eleverne involverer sig i spørgsmål, der omhandler klima og bæredygtighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Transformationer : – i social innovation og entreprenørskabsdidaktik |
Redaktører | Michael Breum Ramsgaard, Jesper Garsdal, Raffaele Brahe-Orlandi, Astrid Kidde Larsen Nørgaard |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 240-253 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7298-976-1 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- bæredygtighed
- klimalitteratur
- litteraturdidaktik
- litteraturundervisning
- økokritik