Økokritiske perspektiver på litteraturundervisningen: -fra pædagogiske idealer til transformation og integration i danskundervisningens didaktiske praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

196 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen fokuserer på, hvordan litteraturundervisningen i fremtidens danskundervisning bør planlægges, gennemføres og evalueres, så den kan give mening og skabe værdi for grundskolens ældste elever. Med et etnografisk blik undersøger jeg, hvordan økokritisk litteraturundervisning kan transformeres og integreres i danskfaget og dermed styrke elevernes viden og kritiske stillingtagen i et bæredygtighedsperspektiv. Gennem en økokritisk læsning af Lone Hørslevs digt Når jeg ligger på jorden samt 2 tegninger af Julie Nord redegør jeg for, at klimakrisen eksisterer i kunst og litteratur og kan supplere naturvidenskaben og give læseren mulighed for at træde ind i fiktive livsverdener. Jeg diskuterer endvidere, hvordan klimalitteratur kan være genstand i en økokritisk litteraturundervisning for udskolingselever. Når eleverne individuelt og i fællesskab med andre opfordres til at være undersøgende, opmærksomme og sanselige i og om naturen, viser min undersøgelse, at økokritisk læsning og skrivning kan bidrage til, at eleverne involverer sig i spørgsmål, der omhandler klima og bæredygtighed.
OriginalsprogDansk
TitelTransformationer : – i social innovation og entreprenørskabsdidaktik
RedaktørerMichael Breum Ramsgaard, Jesper Garsdal, Raffaele Brahe-Orlandi, Astrid Kidde Larsen Nørgaard
Antal sider14
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
Publikationsdato2024
Sider240-253
ISBN (Elektronisk)978-87-7298-976-1
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • bæredygtighed
  • klimalitteratur
  • litteraturdidaktik
  • litteraturundervisning
  • økokritik

Citationsformater