Abstract
I både dansk og europæisk sammenhæng hører 1864-krigen til de mindre krige, hvis man ser på antallet af egentlige slag og ofre. Men den og konsekvenserne af nederlaget fik afgørende betydning for Danmark og dansk selvforståelse. Fortællinger om krigens forudsætninger, forløb og følger fik stor fylde i historiefagets læremidler, som var tillagt en væsentlig rolle i nationsopbygningen i sidste halvdel af 1800-tallet. At ”Stormen på Dybbøl” er på historiefagets kanonliste viser, at krigen fortsat anses for at være en væsentlig begivenhed i Danmarkshistorien.
Læremidlernes fremstillinger af krigen og især dens årsager er ændret i tidens løb, men ret forskelligt i grundskolens og gymnasiernes historie. ”1864 - Hvad lærte eleverne?” handler om hvordan læremidlernes fortællingerne er forandret, hvorfor der var forskelle på fortællingerne i læremidler til forskellige skoleformer, hvilke faktorer der kan være årsager til ændringerne, samt hvad sigtet med fortællingerne om krigen har været i undervisningsmæssig sammenhæng. Bogen har således også fokus på historiebrug
Læremidlernes fremstillinger af krigen og især dens årsager er ændret i tidens løb, men ret forskelligt i grundskolens og gymnasiernes historie. ”1864 - Hvad lærte eleverne?” handler om hvordan læremidlernes fortællingerne er forandret, hvorfor der var forskelle på fortællingerne i læremidler til forskellige skoleformer, hvilke faktorer der kan være årsager til ændringerne, samt hvad sigtet med fortællingerne om krigen har været i undervisningsmæssig sammenhæng. Bogen har således også fokus på historiebrug
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | odense |
---|---|
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Vol/bind | 1 |
Udgave | 1 |
Antal sider | 287 |
ISBN (Trykt) | 978-87-408-3500-7 |
Status | Udgivet - sep. 2023 |