Abstract
Vi mennesker er sociale væsner, der søger enighed og konsensus. Som professor Michael Bang Petersen ved Statskundskab ved Aarhus Universitet har sagt et sted: “Vi er mere optaget af at være enige, end af at have ret.” Det betyder, at vi kan blive ofre for gruppetænkning. Når vi laver skole og handler professionelt som fællesskab kan denne menneskelige og helt naturlige trang til konsensus og gruppetænkning blive en hæmsko for den faglige udvikling. Nu er der mange veje til faglighed, men én af dem er, at vi som professionelt fællesskab både har ret og pligt til at være uenige, når det vedrører sagen eller det egentlige, altså elevens dannelse, læring og trivsel. Til at tage os med ind i uenighedsfællesskabernes logik og svare på disse spørgsmål taler Henrik Dresbøll i dag med lektor og konsulent Helle Kloppenborg. Helle arbejder ved Københavns Professionshøjskole ved afdelingen for Skole, Undervisning og Læring med fokus på videreuddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 aug. 2023 |
Publikationsmedier | Online |
Størrelse | 52 minutter |
Status | Udgivet - 1 aug. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- uenighedsfællesskaber
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- ressourcesyn