TY - JOUR
T1 - A Design-Based introduction to learning centres
AU - Petersen, Anne Kristine
AU - Hestbech, Astrid Margrethe
AU - Gundersen, Peter Bukovica
PY - 2016/5/18
Y1 - 2016/5/18
N2 - Kommuner placeret i yderområder i Danmark har i de seneste årtier oplevet affolkning og økonomisk nedgang, og denne udvikling har medvirket til et centraliseret uddannelsessystem, hvor videregående uddannelsesinstitutioner flyttes fra yderområder til større byer.University College Sjælland har igangsat et forskningsprojekt i samarbejde med tre kommuner i Region Sjælland og partnere fra de nordiske lande, som har til formål at undersøge hvorvidt uddannelseskonceptet kommunale læringscentre kan medvirke til at løse uddannelsesudfordringer i landets yderområder. Et kommunalt læringscenter er en fysisk lokation som ejes af en kommune, som gennem læringscenteret kan give borgere mulighed for at tage et kursus eller en uddannelse via synkrone og asynkrone koblinger til en uddannnelsesinstitution.Artiklen præsenterer forskningsresultater, som viser at udviklingen af et økosystem, som fordrer samarbejde mellem kommuner, videregående uddannelsesinstitutioner og private såvel som offentlige virksomheder, er en forudsætning for at opnå en bæredygtig model for online uddannelse i yderområder. Artiklen præsenterer desuden en række tænketeknologier i form af modeller og kategorier, som kan anvendes i arbejdet med at etablere læringscentre ogudvikle læringsdesign til konceptet
AB - Kommuner placeret i yderområder i Danmark har i de seneste årtier oplevet affolkning og økonomisk nedgang, og denne udvikling har medvirket til et centraliseret uddannelsessystem, hvor videregående uddannelsesinstitutioner flyttes fra yderområder til større byer.University College Sjælland har igangsat et forskningsprojekt i samarbejde med tre kommuner i Region Sjælland og partnere fra de nordiske lande, som har til formål at undersøge hvorvidt uddannelseskonceptet kommunale læringscentre kan medvirke til at løse uddannelsesudfordringer i landets yderområder. Et kommunalt læringscenter er en fysisk lokation som ejes af en kommune, som gennem læringscenteret kan give borgere mulighed for at tage et kursus eller en uddannelse via synkrone og asynkrone koblinger til en uddannnelsesinstitution.Artiklen præsenterer forskningsresultater, som viser at udviklingen af et økosystem, som fordrer samarbejde mellem kommuner, videregående uddannelsesinstitutioner og private såvel som offentlige virksomheder, er en forudsætning for at opnå en bæredygtig model for online uddannelse i yderområder. Artiklen præsenterer desuden en række tænketeknologier i form af modeller og kategorier, som kan anvendes i arbejdet med at etablere læringscentre ogudvikle læringsdesign til konceptet
KW - schools, courses and institutions
KW - education, professions and jobs
UR - http://dx.doi.org/10.7146/lom.v9i15.23103
U2 - 10.7146/lom.v9i15.23103
DO - 10.7146/lom.v9i15.23103
M3 - Journal article
SN - 1903-248X
VL - 9
JO - Læring og Medier
JF - Læring og Medier
IS - 15
ER -