A systematic review of research on teachers’ guides

Karna Kjeldsen, Bettina Buch, Stig Toke Gissel, Marianne Oksbjerg, Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer resultaterne af et systematisk review af forskning om lærervejledninger. En lærervejledning er defineret som en tekst rettet mod læreren, der vejleder i brugen af et didaktisk lære-middel, det vil sige læringsressourcer lavet med henblik på undervis-ning og læring. Gennemgangen er foretaget for at identificere de vig-tigste forskningsområder i international forskning om lærervejled-ninger, og hvad forskningen kan fortælle os om de forskellige aspek-ter af lærervejledninger. Vi inkluderer metodisk mangfoldig forskning publiceret 1990-2020 med fokus på grundskolen. 43 studier blev inklu-deret. Vi identificerede induktivt seks temaer, der skiller sig ud, når man læser på tværs af de inkluderede artikler: Den historiske udvik-ling af lærervejledninger, analytiske tilgange til lærervejledninger, forskning i lærernes brug af lærervejledninger, lærernes fortolkning eller interaktion med lærervejledninger, og hvad lærervejledninger skal indeholde ifølge henholdsvis lærere og forskere.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind12
Sider (fra-til)11-40
Antal sider29
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'A systematic review of research on teachers’ guides'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater