Projekter pr. år
Abstract
Denne artikel vil diskutere og give nogle konkrete bud på, hvordan fysiske rum kan bevæge børn. Fysisk og følelsesmæssigt. Ambitionen er således at undersøge, hvorledes rum kan bidrage til at motivere børn til at bevæge sig mere. Tesen er at bevægelsesrum, der inddrager børns egenkultur og er indrettet på børns præmisser, vil skabe mere bevægelse, og bevægelse der er i tættere kontakt med børns (følelses)liv. Det lyder som en banal sammenhæng, men dominerende og desværre ofte ret snævre pædagogiske, sundheds- og sportsdiskurser har gjort det vanskeligt at lade andre perspektiver komme til orde og konkret udtryk i fysiske rum (Jensen 2009a). Artiklen argumenterer for at dannelse, demokrati og børns kultur bør inddrages i indretningen af bevægelsesrum til børn. Efter den teoretiske argumentation følger en konkret eksemplificering af, hvordan det er tænkt i indretningen af Aarhus Gymnastik- og Motorikhal.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Motorik og bevægelse i børns liv |
Redaktører | Jens-Ole Jensen |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 119-136 |
ISBN (Trykt) | 978-87-908-3395-4 |
Status | Udgivet - 2012 |
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Motorik og bevægelse i børns liv
Jensen, J., Wiegaard, L. & Kjær, A.
01/09/10 → 26/01/12
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Rum og pædagogik
Jensen, J., Blume, M. F. W. & Johannesen, R.
01/08/10 → 31/12/11
Projekter: Projekt › Forskning