Aarhus Gymnastik- og Motorikhal - et rum der bevæger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Denne artikel vil diskutere og give nogle konkrete bud på, hvordan fysiske rum kan bevæge børn. Fysisk og følelsesmæssigt. Ambitionen er således at undersøge, hvorledes rum kan bidrage til at motivere børn til at bevæge sig mere. Tesen er at bevægelsesrum, der inddrager børns egenkultur og er indrettet på børns præmisser, vil skabe mere bevægelse, og bevægelse der er i tættere kontakt med børns (følelses)liv. Det lyder som en banal sammenhæng, men dominerende og desværre ofte ret snævre pædagogiske, sundheds- og sportsdiskurser har gjort det vanskeligt at lade andre perspektiver komme til orde og konkret udtryk i fysiske rum (Jensen 2009a). Artiklen argumenterer for at dannelse, demokrati og børns kultur bør inddrages i indretningen af bevægelsesrum til børn. Efter den teoretiske argumentation følger en konkret eksemplificering af, hvordan det er tænkt i indretningen af Aarhus Gymnastik- og Motorikhal.
OriginalsprogDansk
TitelMotorik og bevægelse i børns liv
RedaktørerJens-Ole Jensen
Antal sider18
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA Systime
Publikationsdato2012
Sider119-136
ISBN (Trykt)978-87-908-3395-4
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater