Abstract
Når vi iscenesætter bevægelsesaktiviteter, går vi ofte ud fra den antagelse, at det skal være sjovt at bevæge sig. Dog ikke alle børn og unge synes god om idræt, og muligvis taber vi dem undervejs på grund af negative erfaringer. På den anden side viser forskningen, at bevægelse fremmer livslang sundhed, læring og trivsel. I oplægget vil jeg argumentere for et fokusskift. Selvfølgelig skal vi fremme bevægelsesglæde, men bevægelsesaktivitet er også arbejde, `kropsarbejde´ (Müller 1904). Kropsarbejde betyder at øve kroppen kontinuereligt og med tiden skabe gode bevægelsesvaner og øget kropsbevidsthed. Følgende begreber har fået en central betydning i mit teoretiske grundlag. Sloterdijks nytænkning af begrebet `askese´ som universal øvelsesteori og i forlængelsen heraf hans refleksioner om `gentagelsens magt´. Ved hjælp af Foucaults begreb ``care of the self´ vil jeg begrunde, hvorfor det er så svært at drage omsorg for kroppen og anderkende, at trivsel også har en kropslige dimension. Oplægget baserer sig på et toårig forskningsprojekt med titlen: ´Kroppens dannelse - Om systematisk og alsidig kropslig dannelse i daginstitutionspædagogikken´. Referencer: Faucault, M. (1988). Technologies of the Self. Martin, L. H., Gutman, H. & Hutton, P. H. (Ed.). Technologies of the self a Seminar with Michel Foucault. Amherst, The University of Massachusetts Press. Müller, J. P. (1904). Mit System: 15 Minutters dagligt Arbejde for Sundhedens Skyld. Forlagt af Tillge's Boghandel. Sloterdijk, P. (2013). You must change your life. Cambridge, Polity Press.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 8 nov. 2019 |
| Status | Udgivet - 8 nov. 2019 |
| Begivenhed | Bridging konference: Børn & unge - bevægelse & idræt Aktuelle kvalitative forsknings- og udviklingstendenser - Sportshotel Vejen, vejen, Danmark Varighed: 14 nov. 2019 → … |
Konference
| Konference | Bridging konference |
|---|---|
| Lokation | Sportshotel Vejen |
| Land/Område | Danmark |
| By | vejen |
| Periode | 14/11/19 → … |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning