Projekter pr. år
Abstract
En ny optagelsesprocedure for adjunkter til FoU-programmer blev introduceret i efteråret 2019 i VIA UC. Dette projekt har med både et evaluerings- og forskningsperspektiv undersøgt, hvordan adjunkter i Center for Pædagogik og Dannelse har oplevet indslusning og deltagelse i Centrets programmer. Et flertal af informanterne finder optagelsesforløbet utilfredsstillende og kritiserer det bl.a. for værende kaotisk og rodet. Til gengæld responderer de fleste positiv på den måde, de er blevet modtaget i programmerne, deres arbejdsopgaver og organiseringen, hvor de til trods for en oplevelse af at være underordnede i et forsker-hierarki også oplever en vis autonomi og at kunne bidrage med egen viden/erfaring. De fleste adjunkter tilstræber og erfarer en tæt sammenknytning mellem deres FoU-arbejde og deres undervisning. Et forskningsperspektiv er lagt på udvalgte problemstillinger hvor især adjunkternes positionering i forskningsfeltet, som programmerne danner ramme om, belyses; en positionering der også danner basis for adjunkternes forskningsmæssige kompetenceudvikling, der for mange kan forstås som deltagelse i et forskningsfællesskab båret af lærlinge/mesterlære-relationer. Med baggrund i forskning om relationer mellem forskningsfelter og uddannelsesfelter analyseres, hvad der karakteriserer de koblinger (nexus), som adjunkterne etablerer mellem FoU-arbejdet og uddannelserne/undervisningen. To adjunktfortællinger bidrager til at vise, hvordan koblingerne er forskellige, afhængigt af om et professionsperspektiv eller et didaktisk perspektiv danner afsæt for adjunkternes FoU-arbejde.
Endelig danner det empiriske materiale grundlag for en Bourdieu- og Maton-inspireret autonomi-analyse af relationerne mellem de tre felter, forskning, uddannelse og professionspraksis, også kaldet ”Videnskredsløbsmodellen”. Hermed forsøges en begrebsliggørelse af dobbeltheden i vidensflow-diskursen; det vil sige mellem institutionens stræben efter åbne grænser mellem forskningsfelt og øvrige felter for at viden kan flyde frit, men samtidig nødvendigheden af at etablere et tilstrækkelig autonomt og afgrænset forskningsfelt, så det kan hævde sin forskningsmæssige kvalitet.
Endelig danner det empiriske materiale grundlag for en Bourdieu- og Maton-inspireret autonomi-analyse af relationerne mellem de tre felter, forskning, uddannelse og professionspraksis, også kaldet ”Videnskredsløbsmodellen”. Hermed forsøges en begrebsliggørelse af dobbeltheden i vidensflow-diskursen; det vil sige mellem institutionens stræben efter åbne grænser mellem forskningsfelt og øvrige felter for at viden kan flyde frit, men samtidig nødvendigheden af at etablere et tilstrækkelig autonomt og afgrænset forskningsfelt, så det kan hævde sin forskningsmæssige kvalitet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | VIA University College |
---|---|
Antal sider | 53 |
Status | Udgivet - okt. 2021 |
Emneord
- praksisfællesskab
- Forskning og udvikling
- Transformation af viden
- rekontekstualisering
- viden
- viden og profession
Projekter
- 3 Afsluttet
-
Adjunkters udbytte af deltagelse i FoU-programmer
Larsen, V. (Projektleder)
01/09/20 → 02/08/21
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Videnspraksisser på professionshøjskolerne
Buch, A. (Projektleder), Larsen, V. (Projektdeltager), Lund, J. H. (Projektleder) & Poulsen, B. K. (Projektleder)
01/01/20 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Betydningen af FoU-aktiviteter i adjunktforløb for undervisningen på professionsuddannelser
Larsen, V. (Projektleder), Duch, H. (Projektleder) & Lund, B. (Projektdeltager)
03/12/18 → 01/09/20
Projekter: Projekt › Forskning
Fil