Afgangsprøvernes vurdering af elevers skrivekompetencer

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

I denne session præsenteres et forskningsreview som udgør den indledende fase i det nystartede ph.d.-projekt, Forkastet eller anerkendt? – et eksplorativt studie i vurdering af elevers produktive literacy-kompetencer ved FP9 dansk.Projektet undersøger hvilke skrivekompetencer det kræver af eleverne at bestå folkeskolens afgangsprøver i dansk skriftlig fremstilling i en tid hvor der stilles stadig større krav til skrivning for at kunne komme videre i uddannelsessystemet og fungere i sociale og erhvervsmæssige sammenhænge, og hvor prøverne i dansk har fået high stakes status som adgangsbillet tilungdomsuddannelserne. I et eksplorativt case-studie på en gennemsnitlig dansk skole undersøges prøvekonstruktionen, de tekster eleverne producerer til prøverne, og de kriterier bedømmerne anvender i vurderingen. Såvel elever som bedømmere agerer i kontekst, hvilket i eksisterende forskninger underbelyst. Derfor anlægges et sociokulturelt perspektiv på afgangsprøverneog en udfoldet refleksion over kontekstens betydning for såvel prøvernesudformning som elevernes tekstproduktion og censorernes tekstnormer ogbedømmelsesproces. Ingen af disse tre områder er særlig velbelyste i danskforskning, og ph.d.-studiets afsæt har derfor været udarbejdelsen af ettværdisciplinært forskningsreview i skandinavisk (og i nogen grad angelsaksisk)litteratur med henblik på kortlægning og konceptualisering af projektetsvidensgrundlag og kvalificering af metodologi og analysedesign vedr. såvelprøvedesign som elevbesvarelser og censorers tekstnormer.Præsentationen vil redegøre for dette review og referere og perspektivere til denaktuelle danske kontekst for afvikling af afgangsprøverne som i disse år findersted i en forandringstid med skærpet betydning for videre uddannelse, nye kravog rammebetingelser samt ændret bedømmelsespraksis. Endelig skitseres denplatform, hvorfra det videre forskningsprojekt vil tage form.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato29 maj 2017
StatusUdgivet - 29 maj 2017
BegivenhedThe 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark
Varighed: 29 maj 201731 maj 2017
Konferencens nummer: 6

Konference

KonferenceThe 6th NoFa-conference 2017
Nummer6
LokationUniversity of Southern Denmark
LandDanmark
ByOdense
Periode29/05/1731/05/17

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater