Abstract
På baggrund af et 2-årigt aktionsforskningsprojekt sætter artiklen fokus på eksperimentelle og
eksplorative processer i æstetisk pædagogisk praksis i børnehaven. Et idéhistorisk perspektiv på
eksperiment og eksploration i videnskab og kunst bruges til at belyse karakteristiske egenskaber af
begge begreber. Sammen med en fænomenologisk inspireret forståelse for perception dannes dermed
en teoretisk begrebsramme til analyser af æstetisk eksperimentel praksis. Ligeledes belyses børns
perceptuelle erkendelsesmuligheder ved eksperimentelle processer og pædagogens rolle ved
iscenesættelsen af eksperimenterende miljøer. Formålet er at bidrage til en forståelse for
eksperimenterende miljøer og deres betydning for børns æstetisk dannelse og kreativitetsudvikling.
eksplorative processer i æstetisk pædagogisk praksis i børnehaven. Et idéhistorisk perspektiv på
eksperiment og eksploration i videnskab og kunst bruges til at belyse karakteristiske egenskaber af
begge begreber. Sammen med en fænomenologisk inspireret forståelse for perception dannes dermed
en teoretisk begrebsramme til analyser af æstetisk eksperimentel praksis. Ligeledes belyses børns
perceptuelle erkendelsesmuligheder ved eksperimentelle processer og pædagogens rolle ved
iscenesættelsen af eksperimenterende miljøer. Formålet er at bidrage til en forståelse for
eksperimenterende miljøer og deres betydning for børns æstetisk dannelse og kreativitetsudvikling.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Artikelnummer | 1 |
| Tidsskrift | Nordisk Barnehageforskning |
| Vol/bind | 9 |
| Udgave nummer | 2 |
| Sider (fra-til) | 1-17 |
| Antal sider | 17 |
| ISSN | 1890-9167 |
| DOI | |
| Status | Udgivet - 28 mar. 2015 |
Emneord
- æstetiske læreprocesser