Akademisk tilgang i klinisk praksis: Et tilbud der styrker sygeplejestuderende i undring og faglig argumentation

Diana Skaaning, Mette Baumgarten, Marie-Louise Sharp-Johansen, Anne Panknin Kristensen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklen beskriver et heldagsseminar som har til formål, at styrke modul 12 sygeplejerskestuderendes kompetencer i, at forholde sig kritisk i klinisk praksis for herefter med faglig argumentation, at bearbejde de konkrete problemområder en sådan tilgang afstedkommer. Modul 12 studerende på tværs af hospitalet deltager på dagen, som er placeret halvvejs i forløbet. Allerede i den første uge af modul 12 opfordres de studerende ved hjælp af vejledere og en invitation til seminariet til, at undre sig i praksis. De studerende er derfor tidligt fokuseret ind på en velkommen kritisk tilgang og møder op på seminariet med et eller flere relevante problemområder. Seminariet er metodisk tilrettelagt i en vekslen mellem forskellige undervisningsformer og med fokus på, at finde belæg og systematisk bearbejde ét problemområde ved hjælp af faglig argumentation. Efter indførelsen af seminariet oplever vi i højere grad end tidligere, at de studerende fordyber sig i konkrete problemområder fra praksis og samtidig, at de på en velkvalificeret måde får beskrevet og bearbejdet disse. Med indsats på denne front oplever vi, at modul 12 studerendes arbejde på flere måder løfter praksis.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftUddannelsesnyt
    Udgave nummer1
    ISSN1602-0162
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • sygeplejerskeuddannelsen

    Citationsformater