TY - JOUR
T1 - Akademisk tilgang i klinisk praksis
T2 - Et tilbud der styrker sygeplejestuderende i undring og faglig argumentation
AU - Skaaning, Diana
AU - Baumgarten, Mette
AU - Sharp-Johansen, Marie-Louise
AU - Kristensen, Anne Panknin
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Artiklen beskriver et heldagsseminar som har til formål, at styrke modul 12 sygeplejerskestuderendes kompetencer i, at forholde sig kritisk i klinisk praksis for herefter med faglig argumentation, at bearbejde de konkrete problemområder en sådan tilgang afstedkommer. Modul 12 studerende på tværs af hospitalet deltager på dagen, som er placeret halvvejs i forløbet. Allerede i den første uge af modul 12 opfordres de studerende ved hjælp af vejledere og en invitation til seminariet til, at undre sig i praksis. De studerende er derfor tidligt fokuseret ind på en velkommen kritisk tilgang og møder op på seminariet med et eller flere relevante problemområder. Seminariet er metodisk tilrettelagt i en vekslen mellem forskellige undervisningsformer og med fokus på, at finde belæg og systematisk bearbejde ét problemområde ved hjælp af faglig argumentation. Efter indførelsen af seminariet oplever vi i højere grad end tidligere, at de studerende fordyber sig i konkrete problemområder fra praksis og samtidig, at de på en velkvalificeret måde får beskrevet og bearbejdet disse. Med indsats på denne front oplever vi, at modul 12 studerendes arbejde på flere måder løfter praksis.
AB - Artiklen beskriver et heldagsseminar som har til formål, at styrke modul 12 sygeplejerskestuderendes kompetencer i, at forholde sig kritisk i klinisk praksis for herefter med faglig argumentation, at bearbejde de konkrete problemområder en sådan tilgang afstedkommer. Modul 12 studerende på tværs af hospitalet deltager på dagen, som er placeret halvvejs i forløbet. Allerede i den første uge af modul 12 opfordres de studerende ved hjælp af vejledere og en invitation til seminariet til, at undre sig i praksis. De studerende er derfor tidligt fokuseret ind på en velkommen kritisk tilgang og møder op på seminariet med et eller flere relevante problemområder. Seminariet er metodisk tilrettelagt i en vekslen mellem forskellige undervisningsformer og med fokus på, at finde belæg og systematisk bearbejde ét problemområde ved hjælp af faglig argumentation. Efter indførelsen af seminariet oplever vi i højere grad end tidligere, at de studerende fordyber sig i konkrete problemområder fra praksis og samtidig, at de på en velkvalificeret måde får beskrevet og bearbejdet disse. Med indsats på denne front oplever vi, at modul 12 studerendes arbejde på flere måder løfter praksis.
KW - sygeplejerskeuddannelsen
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1602-0162
JO - Uddannelsesnyt
JF - Uddannelsesnyt
IS - 1
ER -