Abstract
Dette kapitel er en refleksion over aktionslæring og aktionsforskning som veje ind i at forstå og udvikle lærerprofessionen. Hovedantagelsen er, at aktionsforskning og aktionslæring åbner muligheder for at udvikle folkeskoler og samfund gennem demokratiske og reflekterede deltagelsesprocesser. Kapitlet diskuterer derfor betydningen af aktionslæring og aktionsforskning som demokratiserende måder at bedrive forskning og professionsfaglig udvikling på. Forfatteren trækker på egne erfaringer som aktionsforsker og aktionslæringskonsulent samt på erfaringer med lærerstuderendes bachelorprojekter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Aktionsforskning - et læringsperspektiv |
Redaktører | Julie Borup, Søren Frimann, Micki Kaa Sunesen |
Antal sider | 21 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 1 mar. 2020 |
Sider | 225-245 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7556-7 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Aktionsforskning
- Aktionslæring