Aktionslæring og aktionsforskning i skoleudviklingsprocesser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Dette kapitel er en refleksion over aktionslæring og aktionsforskning som veje ind i at forstå og udvikle lærerprofessionen. Hovedantagelsen er, at aktionsforskning og aktionslæring åbner muligheder for at udvikle folkeskoler og samfund gennem demokratiske og reflekterede deltagelsesprocesser. Kapitlet diskuterer derfor betydningen af aktionslæring og aktionsforskning som demokratiserende måder at bedrive forskning og professionsfaglig udvikling på. Forfatteren trækker på egne erfaringer som aktionsforsker og aktionslæringskonsulent samt på erfaringer med lærerstuderendes bachelorprojekter.

OriginalsprogDansk
TitelAktionsforskning - et læringsperspektiv
RedaktørerJulie Borup, Søren Frimann, Micki Kaa Sunesen
Antal sider21
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato1 mar. 2020
Sider225-245
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-412-7556-7
StatusUdgivet - 1 mar. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater

Pjengaard, S. (2020). Aktionslæring og aktionsforskning i skoleudviklingsprocesser. I J. Borup, S. Frimann, & M. K. Sunesen (red.), Aktionsforskning - et læringsperspektiv (s. 225-245). Hans Reitzels Forlag.