Abstract
Ikke sjældent hører jeg, at det kan være svært at tilpasse aktiviteter til små børn, for hvor meget kan de egentlig og hvor meget forstår de? Denne artikel beskriver en masse muligheder for at komme i og bruge naturen til oplevelser, aktiviteter og læring for de helt små med det udgangspunkt, at vi ikke må snyde de små for de store ting i verden, og vi må ikke undervurdere, at børn i vuggestuealderen via oplevelser, der kan synes store og abstrakte for dem, gør sig erfaringer på verden, erfaringer, der kan have enorm betydning for deres senere forståelse og interesse. Artiklens udgangspunkt er således, hvordan man kan tilpasse naturaktiviteter til vuggestuebørns behov og vilkår, deres motoriske og kognitive evner, og til alt det praktiske med børnenes tidsmæssige behov for skiftning af bleer og søvn. De 0-3 årige er en spændende aldersgruppe, hvor udviklingen foregår stærkere og hurtigere end senere i livet, og hvor grunden til omverdensforståelse og naturglæde funderes.
Til sidst i denne artikel beskriver jeg konkrete "opskrifter" på mange af de aktiviteter, der kan anbefales, det afsluttende kan således betragtes som et bilag med en slags udvalgt aktivitet-idékatalog til aktiviteter med de mindste i naturen ift. denne artikel.
Til sidst i denne artikel beskriver jeg konkrete "opskrifter" på mange af de aktiviteter, der kan anbefales, det afsluttende kan således betragtes som et bilag med en slags udvalgt aktivitet-idékatalog til aktiviteter med de mindste i naturen ift. denne artikel.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2023 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning