ALFA-klasser i Viborg Kommune

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

ALFA-klasser er et forsøg på at skabe et skoletilbud, hvor der arbejdes med en skolepraksis, der lægger op til, at børn er mere ens end forskellige. En praksis, hvis ambition ikke ku er at forene almenpædagogiske og specialpædagogiske tilgange og pædagogik, men at overskride en til tider uhensigtsmæssig og kunstig sondring imellem disse. I artiklen beskriver vi hvad ALFA-klasser er, baggrunden herfor og argumenterer for, hvordan tilgangen til arbejdet med klasserne er med til at understøtte ambitionen om at skabe inkluderende læringsmiljøer, hvor alle børn lærer det de har brug for. Dette gør vi gennem en procesorienteret tilgang til forandring, der knytter sig til den etablerede kultur og praksis på skolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk psykologisk tidsskrift
Vol/bind59
Udgave nummer1
Sider (fra-til)53-62, 137
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - jan. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater