Abstract
Artiklen viser, at cykling som klasseaktivitet hverken nødvendigvis er en fællesskabsskabende aktivitet, hvor alle elever føler sig lige meget på hjemmebane, eller at adgang til den samme cykel nødvendigvis ligestiller eleverne. Undersøgelsen peger i retning af, at et særligt fokus på elevernes kropslige og mentale forudsætninger som fx motivation, færdigheder og erfaring er afgørende for deres oplevelse af succes i en fælles aktivitet som cykling. Artiklen diskuterer endvidere, hvorfor det er nødvendigt med en særlig opmærksomhed på såvel egne forforståelser som elevernes færdigheder i planlægning og afvikling af sundhedsfremmende aktiviteter i skolen
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Folkeskolen |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0015-5837 |
Status | Udgivet - 20 maj 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- folkeskolen
- bevægelse
- cykling
- sundhedsfremme