Almendannelsens specificitet og realitet i STX-gymnasiet – Empirisk dannelsesforskning i krydsfeltet mellem didaktiske normativiteter

Ane Qvortrup, Hanne Fie Rasmussen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

I denne artikel diskuteres med systemteorien som ramme, hvordan formålet og sigtet med empirisk dannelsesforskning kan forstås. Indledningsvis præsenteres en model med fire punkter for iagttagelse af dannelse, der orienterer sig mod dannelse som semantiske og operative normativiteter i henholdsvis det videnskabelige system og uddannelsessystemet. Herefter gennemføres en empirisk analyse af begrebet om almendannelse i det danske STX-gymnasium ud fra læreplaner for henholdsvis ma tematik, samfundsfag og dansk (semantisk niveau) og et fokusgruppeinterview med gymnasielærere i de tre fag fra et gymnasium (operativt niveau). Afslutningsvis diskuterer artiklen med udgangspunkt i analysen, hvordan en sådan empirisk dannelsesforskning åbner mulighed for at udfordre forskere, lærere og andre interessenter til at være opmærksomme på det uundgåeligt normative og på en række af normativiteter i arbejdet med uddannelse og undervisning.
OriginalsprogDansk
TitelEmpirisk dannelsesforskning
Antal sider33
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatomar. 2018
ISBN (Trykt)9788741270968
StatusUdgivet - mar. 2018
Udgivet eksterntJa

Citationsformater