Abstract
Kapitlet argumenterer for at begrebet literacykompetence, forstået som en situationsbestemt kompetence til at deltage i en aktivitet med skriftsproglige dimensioner, definitionsmæssigt befinder sig et sted mellem begreberne læsning og kommunikative kompetencer. Dernæst drøftes en række daginstitutionseksempler på aktiviteter med skriftsproglige dimensioner, og det bliver klart, at skriftsproget er en del af hverdagen for de fleste børn. Netop dette hverdagsskriftsprog, som ofte er båret af barnets interesser, er udgangspunktet for en alsidig literacypædagogik i daginstitutionen, som i kapitlets sidste del skitseres gennem otte arbejdsprincipper.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Literacy og læringsmål - i dagtilbud og børnehaveklassen |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2016 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-175-6 |
Status | Udgivet - 2016 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Literacy