Alsidig literacypædagogik i daginstitutionen: Literacy og læringsmål - i dagtilbud og børnehaveklassen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Kapitlet argumenterer for at begrebet literacykompetence, forstået som en situationsbestemt kompetence til at deltage i en aktivitet med skriftsproglige dimensioner, definitionsmæssigt befinder sig et sted mellem begreberne læsning og kommunikative kompetencer. Dernæst drøftes en række daginstitutionseksempler på aktiviteter med skriftsproglige dimensioner, og det bliver klart, at skriftsproget er en del af hverdagen for de fleste børn. Netop dette hverdagsskriftsprog, som ofte er båret af barnets interesser, er udgangspunktet for en alsidig literacypædagogik i daginstitutionen, som i kapitlets sidste del skitseres gennem otte arbejdsprincipper.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracy og læringsmål - i dagtilbud og børnehaveklassen
ForlagDafolo
Publikationsdato2016
ISBN (Trykt)978-87-7160-175-6
StatusUdgivet - 2016
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Literacy

Citationsformater