Alternative rum til læring?

Anita Lyngsø, Camilla Kirketerp Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Innovative projekter, der gennemføres som online- og spilbaseret læring på
sygeplejeuddannelsen og dyrlægeuddannelsen, har intentioner om at udvikle
digitale alternative læringsrum. To uafhængige igangværende etnografiske
studier, der følger projekternes praktiske forløb og læringssituationer, identificerer et interessant empirisk tematisk slægtskab: En tendens til utilsigtet skolificering. Skolificering som tema og fælles tendens er o omdrejningspunktet for denne artikel. De nye alternative læringsrum skal styrke forholdet mellem teori og praksis, øge fleksibiliteten for uddannelsernes
aktører samt bidrage til øget grad af studenterstyret undervisning og
studenteraktivitet. Analyserne viser, at de alternative læringsrum faktisk producerer nye strategier og muligheder, men at strategier kendt fra de traditionelle læringsrum også tydeligt reproduceres. Analyserne fokuserer på konflikten mellem de digitale alternativer og de faktiske undervisningsbetingelser og fremdrager forskellige perspektiver på de innovative projekters tendens til skolificering.
OriginalsprogDansk
TidsskriftGjallerhorn
Vol/bind23
Udgave nummer2
Sider (fra-til)18-27
Antal sider10
ISSN1604-4894
DOI
StatusUdgivet - sep. 2016

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • aktive studerende
  • blended learning
  • etnografisk feltarbejde
  • læring
  • skolificering

Citationsformater