Abstract
Med udgangspunkt i fortællinger omhandlende vanskelige studiesituationer,
og skabt i samarbejde med pædagogstuderende fra to professionshøjskoler,
undersøger denne artikel studerendes måder at håndtere vanskelige oplevelser
med udskamning i deres uddannelsesliv - og hvad udskamningen betyder for
deres studiedeltagelse. Ved hjælp af forskellige teoretiseringer om og perspektiver
på skam som en på en gang subjektiv, social og kulturelt forankret følelse,
fortolkes de studerendes fortællinger om, hvordan de både oplever og håndterer
skammen. Analyserne viser, at skammen både er knyttet til fysiske rum,
kropslige reaktioner samt andetgørende og marginaliserende processer, som har
stor indflydelse på studerendes deltagelsesmuligheder og selvfølelse. Analyserne
peger i retning af, at uddannelsens strukturering bidrager, via medstuderende
og underviseres blikke og vurderinger, til at positionere bestemte studerende
i skamfulde positioner som ikke gode nok studerende og at producere og
reproducere ulighedsskabende uddannelsespraksisser.
og skabt i samarbejde med pædagogstuderende fra to professionshøjskoler,
undersøger denne artikel studerendes måder at håndtere vanskelige oplevelser
med udskamning i deres uddannelsesliv - og hvad udskamningen betyder for
deres studiedeltagelse. Ved hjælp af forskellige teoretiseringer om og perspektiver
på skam som en på en gang subjektiv, social og kulturelt forankret følelse,
fortolkes de studerendes fortællinger om, hvordan de både oplever og håndterer
skammen. Analyserne viser, at skammen både er knyttet til fysiske rum,
kropslige reaktioner samt andetgørende og marginaliserende processer, som har
stor indflydelse på studerendes deltagelsesmuligheder og selvfølelse. Analyserne
peger i retning af, at uddannelsens strukturering bidrager, via medstuderende
og underviseres blikke og vurderinger, til at positionere bestemte studerende
i skamfulde positioner som ikke gode nok studerende og at producere og
reproducere ulighedsskabende uddannelsespraksisser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | nr.3 |
Sider (fra-til) | 127-143 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 29 okt. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skam; udskamning; marginalisering; studerende; pædagoguddannelse
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Skam; udskamning; marginalisering; studerende; pædagoguddannelse