Analysearbejdets glødende øjeblikke

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Informeret af postkvalitativ metodologi, der vrider klassiske metodebegreber og har ambitioner om at skabe viden på nye måder, udfolder artiklen en forståelse af håndskrevne feltnoter som affektive data, der ´gløder´ (MacLure 2013b), hvor data ikke tænkes som rene repræsentationer af en statisk sandhed om et fænomen, men som noget, der formes i multiple intra-aktioner mellem forskersubjekt, forskningsspørgsmål, feltet og teorier. Spørgsmål om hvad data er, hvordan data analyseres, forskersubjektets position og det studerede fænomen vikler sig således sammen og ind i hinanden. I forlængelse af denne hovedpointe formuleres en analysestrategi om at dvæle ved analysearbejdets affektive øjeblikke – eksempelvis at dvæle ved en forundring om, hvilke affekter, der cirkulerer i sjuskede og hurtigt håndskrevne feltnoter, og hvilke kvalitative forskelle, der er mellem håndskrevne og renskrevne noter. Med afsæt i et feltarbejde om nye skoleklasser i udskolingen udfoldes afslutningsvist, hvordan dataproduktion, analysearbejde og skolens affektive dimensioner væver sig sammen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2022
Udgave nummer2
Sider (fra-til)9-24
Antal sider16
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 30 jun. 2022

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater