Abstract
Formål: At afprøve om et træningsforløb baseret på UL-skanning af fantom kan forbedre radiografstuderendes rumlige anatomiske forståelse.
I efterårssemesteret 2012 blev et pilotstudie med samme formål gennemført på Radiografuddannelsen, UCN. Det har ikke været muligt at finde andre studier, som undersøger denne problemstilling.
Metode: Forløbet blev indledt med en ”Baseline test”, udformet med udgangspunkt i en CT-skanning af abdomen, efterfulgt af 4,5 lektioners scanning (delvist under vejledning) af UL-fantom. Forløbet afsluttedes med ”Test efter intervention”. Studiepopulationen bestod af et hold radiografstuderende på modul 12. 15 af de totalt 20 studerende på holdet gennemførte forløbet. 5 studerende udgik, primært på grund af sygdom.
Resultater: Testen kunne give maksimalt 200 points. Studerende som gennemførte forløbet gik fra i gennemsnit 151 points (median: 155 points) ved baseline-test til 167 points (median: 170 points) ved test efter intervention, en forbedring på i gennemsnit 16 points svarende til 10,6 %. Samtlige testpersoner opnåede et bedre testresultat ved test efter intervention end ved baselinetest. Forbedringen var signifikant (p: 0,002).
Konklusion: Studiet viser en signifikant forbedring af radiografstuderendes rumlige anatomiske forståelse gennem træning i ultralydsskanning af fantom (p: 0,002).
I efterårssemesteret 2012 blev et pilotstudie med samme formål gennemført på Radiografuddannelsen, UCN. Det har ikke været muligt at finde andre studier, som undersøger denne problemstilling.
Metode: Forløbet blev indledt med en ”Baseline test”, udformet med udgangspunkt i en CT-skanning af abdomen, efterfulgt af 4,5 lektioners scanning (delvist under vejledning) af UL-fantom. Forløbet afsluttedes med ”Test efter intervention”. Studiepopulationen bestod af et hold radiografstuderende på modul 12. 15 af de totalt 20 studerende på holdet gennemførte forløbet. 5 studerende udgik, primært på grund af sygdom.
Resultater: Testen kunne give maksimalt 200 points. Studerende som gennemførte forløbet gik fra i gennemsnit 151 points (median: 155 points) ved baseline-test til 167 points (median: 170 points) ved test efter intervention, en forbedring på i gennemsnit 16 points svarende til 10,6 %. Samtlige testpersoner opnåede et bedre testresultat ved test efter intervention end ved baselinetest. Forbedringen var signifikant (p: 0,002).
Konklusion: Studiet viser en signifikant forbedring af radiografstuderendes rumlige anatomiske forståelse gennem træning i ultralydsskanning af fantom (p: 0,002).
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 6 |
---|---|
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- billeddiagnostik
- undervisning