Projekter pr. år
Abstract
Dette dokument indeholder en række anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale i folkeskolen. Konkret drejer det sig om teknologiforståelse som selvstændigt fag og som element i de eksisterende fag matematik, billedkunst og håndværk og design. Anbefalingerne er udarbejdet af forskere og fageksperter fra universiteter og professionshøjskoler, der har deltaget i projekt ’Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale’ under Børne- og Undervisningsministeriet.
Projektet udgør 3. spor i ministeriets forsøgsprogram for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Modsat forsøgsprojektets andre spor, der omhandler undervisning i folkeskolen, så omhandler spor 3 den faglighed, som lærere og lærerstuderende skal uddannes til på professionshøjskolerne for at kunne varetage undervisning i teknologiforståelse i skolens fag (hvad der kan betegnes som ’lærerfaglig teknologiforståelse’). Spor 3 berører således forholdet mellem skolefag og lærerfaglighed.
Forskernes overordnede vurdering er, at forudsat opgaven med indførsel af teknologi forståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale organiseres med hensyntagen til de afgivne anbefalinger, er der et betydeligt uddannelsesmæssigt potentiale i at indføre teknologiforståelse både som dyb selvstændig faglighed i eget fag og i flere variationer (teknologiforståelser) i fagene matematik, billedkunst og håndværk og design.
Projektet udgør 3. spor i ministeriets forsøgsprogram for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Modsat forsøgsprojektets andre spor, der omhandler undervisning i folkeskolen, så omhandler spor 3 den faglighed, som lærere og lærerstuderende skal uddannes til på professionshøjskolerne for at kunne varetage undervisning i teknologiforståelse i skolens fag (hvad der kan betegnes som ’lærerfaglig teknologiforståelse’). Spor 3 berører således forholdet mellem skolefag og lærerfaglighed.
Forskernes overordnede vurdering er, at forudsat opgaven med indførsel af teknologi forståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale organiseres med hensyntagen til de afgivne anbefalinger, er der et betydeligt uddannelsesmæssigt potentiale i at indføre teknologiforståelse både som dyb selvstændig faglighed i eget fag og i flere variationer (teknologiforståelser) i fagene matematik, billedkunst og håndværk og design.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | Børne- og Undervisningsministeriet |
Antal sider | 57 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2022 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Lærere
- Læreruddannelse
- Teknologiforståelse
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Efteruddannelse
- Lærere
- Teknologiforståelse
- Læring, pædagogik og undervisning
- Efteruddannelse
- Teknologiforståelse
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og øvrigt pædagogisk personale
Georgsen, M., Slot, A. H., Lykke, M., Qvist, M. S. & Jensen, L. V.
01/03/20 → 31/03/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation