Anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale: Slutleverance i 3. spor af forsøgsprogrammet for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Lars Bo Andersen, Claus Brabrand, Mie Buhl, Ole Caprani, Marianne Georgsen, Roland Hachmann, Mikkel Hjorth, Rasmus Leth Vergmann Jørnø, Louis Køhrsen, Morten Misfeldt, Rikke Toft Nørgård, Anne-Mette Nortvig, Mads Middelboe Rehder

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

69 Downloads (Pure)

Abstract

Dette dokument indeholder en række anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale i folkeskolen. Konkret drejer det sig om teknologiforståelse som selvstændigt fag og som element i de eksisterende fag matematik, billedkunst og håndværk og design. Anbefalingerne er udarbejdet af forskere og fageksperter fra universiteter og professionshøjskoler, der har deltaget i projekt ’Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale’ under Børne- og Undervisningsministeriet.

Projektet udgør 3. spor i ministeriets forsøgsprogram for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Modsat forsøgsprojektets andre spor, der omhandler undervisning i folkeskolen, så omhandler spor 3 den faglighed, som lærere og lærerstuderende skal uddannes til på professionshøjskolerne for at kunne varetage undervisning i teknologiforståelse i skolens fag (hvad der kan betegnes som ’lærerfaglig teknologiforståelse’). Spor 3 berører således forholdet mellem skolefag og lærerfaglighed.

Forskernes overordnede vurdering er, at forudsat opgaven med indførsel af teknologi forståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale organiseres med hensyntagen til de afgivne anbefalinger, er der et betydeligt uddannelsesmæssigt potentiale i at indføre teknologiforståelse både som dyb selvstændig faglighed i eget fag og i flere variationer (teknologiforståelser) i fagene matematik, billedkunst og håndværk og design.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagBørne- og Undervisningsministeriet
Antal sider57
StatusUdgivet - 15 jan. 2022
  • Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og øvrigt pædagogisk personale

    Andersen, L. B. (Projektleder), Rehder, M. M. (Projektdeltager), Nortvig, A. (Projektdeltager), Nørgård, R. T. (Projektdeltager), Georgsen, M. (Projektdeltager), Hjorth, M. (Projektdeltager), Hachmann, R. (Projektdeltager), Buhl, M. (Projektdeltager), Caprani, O. (Projektdeltager), Misfeldt, M. (Projektdeltager), Brabrand, C. (Projektdeltager) & Jørnø, R. L. V. (Projektdeltager)

    01/01/2031/12/21

    Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Citationsformater