Abstract
Der er i disse år vældig opmærksomhed på at sikre kvaliteten i den offentlige sektor. Akkreditering udtrykker sådan en bestræbelse på at sikre og udvikle kvalitet gennem en stadigt mere standardiseret praksis. Samtidigt fordres i Bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje etisk og humanvidenskabelig viden og forståelse, der kan bidrage med, at den færdiguddannede sygeplejerske kan håndtere en situationsorienteret praksis i samspil med erfaringsbaseret viden. Ved hjælp af Axel Honneths teori om anerkendelse, viser vi hvordan disse to modsatrettede organisatoriske stemmer tillader og understøtter bestemte anerkendelsesformer, og vi diskuterer hvilke konsekvenser dette har for den offentlige mellemleder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for arbejdsliv |
Vol/bind | 16. årg |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 83-97 |
ISSN | 1399-1442 |
Status | Udgivet - mar. 2014 |
Emneord
- anerkendelse