Abstract
Allerede i 1960’erne blev den svenske professor i børnesprog Ragnhild Söderbergh kendt i ”læseverdenen”, fordi hun lærte sin egen datter at læse i en alder af 2 år. Hun præsenterede barnet for ordkort med nære og kære ord, og hurtigt kunne den lille pige skelne mellem mamma og pappa, søsters navn osv. Ordene blev lagt i en særlig æske, taget op igen og igen, repeteret, leget med og udbygget. Barnet genkendte ordbilledet og knækkede den alfabetiske kode ved efterhånden at opbygge et lager på op mod hundrede ord.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om læsning |
Udgave nummer | 8 |
Sider (fra-til) | 28-29 |
Antal sider | 2 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2010 |
Emneord
- sprogtilegnelse
- læsning
- tidlig skriftsprogstilegnelse