Anmeldelse: Ledelse gennem skolens ressourcepersoner

    Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelse

    Abstract

    Der sker meget indenfor skoleledelse i disse år. Reformen har sat streg under behovet for at udvikle nye, brugbare bud på god ledelse, og en række nye former for ledelse er dukket op i feltet. Ledelse optræder som en praksis, der bør baseres på best practice og evidens for det, der virker (med inspiration fra John Hattie), lærings- eller elevcentreret ledelse (fra ikke mindst Viviane Robinson), eller ’distribueret’ ledelse (fx James Spillane), det vil sige ledelse som noget, der gøres ikke bare af dem, der har det formelle ansvar, men også og måske i virkeligheden mest hos alle steder i organisationen.
    Frode Boye Andersens (FBA) bog om, hvordan ressourcepersoner er med til at lede skolen, kunne derfor ikke times meget bedre. Den lander på skrivebordet på et tidspunkt, hvor to afgørende betingelser for dens succes er opfyldt: målgruppen er under pres for at realisere en reform, som i høj grad hviler på den antagelse, at alle gode kræfter skal tage ansvar for at skolen kan lykkes bedre, mens der samtidig er et underskud af viden om, præcis hvordan skolen med fordel kan engagere de faglige fællesskaber i løsning af ledelsesopgaven.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLederliv
    Vol/bind12/2016
    ISSN2446-0532
    StatusUdgivet - 1 dec. 2016

    Emneord

    • Ledelse, organisationsudvikling og innovation

    Citationsformater