Abstract
Ved Sygeplejerskeuddannelsen i Holstebro er eportfolio
indført som pædagogisk redskab til at
skabe sammenhæng mellem teoretiske og kliniske
studier. Vi har ønsket at undersøge, hvorvidt brugen
af e-portfolio giver mulighed for refleksion
og facilitering af læring. Data er indsamlet via
spørgeskemaer udsendt til studerende, kliniske
vejledere i primær og sekundær sundhedstjeneste
samt undervisere ved sygeplejerskeuddannelsen.
Gennem meningskondensering og kategorisering
er følgende temaer fremkommet: Struktur
og funktionalitet, fortrolighed og feedback samt
oplevelse af mening. Resultaterne viser blandt
andet en tydelig sammenhæng i, at skriftlig
feedback fra de kliniske vejledere samt deres fortrolighed
og engagement er meget motiverende
for de studerende.
indført som pædagogisk redskab til at
skabe sammenhæng mellem teoretiske og kliniske
studier. Vi har ønsket at undersøge, hvorvidt brugen
af e-portfolio giver mulighed for refleksion
og facilitering af læring. Data er indsamlet via
spørgeskemaer udsendt til studerende, kliniske
vejledere i primær og sekundær sundhedstjeneste
samt undervisere ved sygeplejerskeuddannelsen.
Gennem meningskondensering og kategorisering
er følgende temaer fremkommet: Struktur
og funktionalitet, fortrolighed og feedback samt
oplevelse af mening. Resultaterne viser blandt
andet en tydelig sammenhæng i, at skriftlig
feedback fra de kliniske vejledere samt deres fortrolighed
og engagement er meget motiverende
for de studerende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 25 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 5-11 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- sygeplejerskeuddannelsen
- e-portfolio