Abstract
Siden 2013 har læreruddannelsen fået pligt til at bedrive forskning og udvikling (FoU) som en del af kerneopgaven. Denne opgave er blevet implementeret på meget forskellige måder på landets læreruddannelser. I denne artikel argumenterer jeg for, at FoU skal balancere et ideal om transformation af praksis gennem udfordringsbasering og løsningsorientering samtidig med et substantielt bidrag til forskningsfeltet. FoU skal ligeledes balancere et ideal om praksisnærhed og medinddragelse samtidig med et ønske om generaliserbarhed og skalering. Artiklen afsluttes med en introduktion til interventionsforskningen som et konstruktiv bud på en ramme og struktur, der kan rumme ovenstående fordringer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 120-141 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 2445-8538 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Uddannelse, professioner og erhverv