Anvendelsesforpligtet grundforskning på læreruddannelsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Siden 2013 har læreruddannelsen fået pligt til at bedrive forskning og udvikling (FoU) som en del af kerneopgaven. Denne opgave er blevet implementeret på meget forskellige måder på landets læreruddannelser. I denne artikel argumenterer jeg for, at FoU skal balancere et ideal om transformation af praksis gennem udfordringsbasering og løsningsorientering samtidig med et substantielt bidrag til forskningsfeltet. FoU skal ligeledes balancere et ideal om praksisnærhed og medinddragelse samtidig med et ønske om generaliserbarhed og skalering. Artiklen afsluttes med en introduktion til interventionsforskningen som et konstruktiv bud på en ramme og struktur, der kan rumme ovenstående fordringer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
    Vol/bind3
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)120-141
    Antal sider22
    ISSN2445-8538
    DOI
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Undersøgelsesdesign, teori og metode
    • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater