Anvendelsesorienteret forskning mellem universitet og professionshøjskole

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I kapitlet diskuteres hvordan universitetsforskere og professionsforskere kan samarbejde om at udvikle ny viden til gavn for praksis, uddannelse og forskningsfelt. Med Edwards begreb "boundary spaces" belyser kapitlet samarbejdet mellem universitet og professionshøjskole. Et samarbejde der bygger på universiteternes traditionelle forskningsforpligtelse og professionshøjskolernes forholdsvis nye forpligtelse til at udføre anvendelsesorienteret forskning. Med udgangspunkt i Technucation gives der en analyse af projektets videnskabelsesproces i tre forhold: 1) forskningsprojektets formelle rammer, 2) de spændinger om viden og praktiske processer, der udfoldede sig undervejs i projektforløbet, og 3) de dynamikker, som fik betydning for det praktiske samspil i forskergruppen.
    OriginalsprogDansk
    TitelForskningens maskinrum : Typiske tværfaglige udfordringer
    RedaktørerCathrine Hasse, Hanne Skov
    Antal sider15
    Vol/bind1
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagU Press
    Publikationsdato15 jan. 2017
    Sider35-50
    Artikelnummer2
    ISBN (Trykt)978-87-93060-51-7
    StatusUdgivet - 15 jan. 2017

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater