Arbejde med krop og bevægelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel sætter fokus på hvordan aktiviteter med krop og bevægelse kan inddrages et aktivt og vitaliserende felt inden for social- og specialpædagogikken. Her gives en introduktion og en oversigt over feltet, samt konkrete bud på hvordan pædagoger kan støtte og stimulere det enkelte menneske til kropslig udfoldelse, god trivsel, læring, udvikling og deltagelse gennem en kropslig pædagogisk praksis. Her bidrages til en forståelse af mennesker med særlige forudsætninger, med vægt på det kropslige og bevægelsesmæssige perspektiv, samt gives forslag til kropslige og bevægelsesmæssige tiltag med pædagogiske mål for øje.
Kapitlet bygger videre på kap 5 ”Menneskets fysiske, motoriske og sansemæssige forudsætninger og udvikling” og kap.11 ”Bevægelser og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis” i Grundbogen Pædagogik, Introduktion til pædagogens grundfaglighed (Gravesen 2015). Derudover kan kap.27 i Pædagogik i dagtilbud (Gravesen 2016) og kap.18 i Pædagogik i skole og fritid (Gravesen 2017) også give inspiration til indholdet i arbejdet med krop og bevægelse i det special- og socialpædagogiske felt.
OriginalsprogDansk
TitelSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
RedaktørerTim Vikær Andersen
Antal sider20
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato15 jan. 2019
Sider384-405
Kapitel24
ISBN (Trykt)978-87-412-6967-2
StatusUdgivet - 15 jan. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • Børn og unge
  • inklusion

Citationsformater